ـــــــــکُمِـشـــــــــــــــــــــــــــ

ـــــــــکُمِـشـــــــــــــــــــــــــــ

بایگانی

امیر کبیر گفته اگر برنامه یک ساله دارید برنج بکارید، اگر برنامه ده ساله دارید درخت بکارید و اگر برنامه صد ساله دارید انسان تربیت کنید. بر همگان واضح و مبرهن است که جمله‌ی مدبرانه‌ای است و حتی می‌شود آن را بر سردر یونیسف زد تا کم‌کم سردر تمام ساختمان‌های بین‌المللی ایرانی شود و کم‌کم شروع کنیم به دست گرفتن مدیریت جهان!
آقای اصغری می‌گوید یک ناپایداری حسابی بر فراز کشور شکل گرفته و بیشترین فعالیتش در دامنه‌های زاگرس و ارتفاعات استان اصفهان خواهد بود و از آن‌جا که خدا هم هواشناسی نگاه می‌کند، آن ناپایداری در همان شب و همان جا کار خودش را می‌کند. صبح از خواب بیدار می‌شوم و می‌بینم همه جا را برف گرفته برف گرفتنی!
به پشت بام می‌روم و بعد از رُفتن بام، تا خرخره زیر کرسی می‌خزم و حسابی که گرم شدم راهی محل کار می‌شوم. به خیابان که می‌رسم می‌بینم داخل خیابان برفی نیامده و خیابان پاک پاک است. فقط مقداری ماسه‌ی درشت و کمی هم آب روی آسفالت ریخته و می‌فهمم شهردار پرتوان و فعال ما از نیمه‌شب لشکرش را سرخط کرده و همه جا را نمک‌پاشی کرده و خیابان‌ها را از برف شسته و در دفترش ـ که الآن ستاد بحران است ـ نشسته، تا اگر جایی از قلم افتاده فورا دستور اقدام بدهد.

دوبیت

به به چه شهرداری              چه شهر باصفایی
چه کوچه‌های صافی             چه آسفالت تمیزی


شهردار حدود ده سال است که این‌جا کار می‌کند و از زیر و بم کار خبر دارد. او می‌داند کافی است اقدس خانم که صبح زود راهی زیارت عاشوراست جلوی در منزلش زمین بخورد تا حاج‌آقایشان گوشی را بردارد و از نگهبان شهرداری تا خود استاندار را پشت خط بیاورد و وامدیریتا واشهردارا سر بدهد. او می‌داند کافی است ماشین برادردزن فلان مسئول یا فلان آدم معتبر شهر از کوچه بیرون نیاید تا اظهار نظر درباره‌ی مدیریت شهر نقل مجلس بازاریان و ادارات شود. او می‌داند اگر همین آقا خسروی پست قبل نتواند پسرش را به موقع به مدرسه برساند فورا یک جلسه‌ی فوق‌العاده‌ی شورا برای امر خطیر نمک‌پاشی تشکیل می‌شود(خسروخان می‌بخشند که برای ما شده‌اند مرغ عزا و عروسی؛ دیواری کوتاه‌تر از ایشان سراغ نداریم!).
خب تا این‌جای کار همه چیز درست پیش رفته: اصغری پیش‌بینی کرده، خدا برف باریده، شهردار نمک پاشیده، خیابان‌ها باز شده و زندگی جریان عادی‌اش را شروع کرده.
خوشبختی اگر این نیست پس چیست؟ آیا توقع بیشتری دارید!؟
حالا بیایید ببینیم بعد از این خوشبختی چه می‌شود؟ خیلی ساده است و خلاصه: نمک‌ها با آب برف وارد جوی و رودخانه می‌شوند و هر جا که به زمین خشکی رسیدند داخل آن فرو می‌روند و آن زمین را تبدیل به شوره‌زار می‌کنند. و بر همگان واضح و مبرهن است که شوره‌زار جان می‌دهد برای کشت خیارشور!
به همین سادگی با یک تیر دو نشان زده‌ایم: در کوتاه مدت کوچه و خیابان را از برف تمیز کرده‌ایم و در بلند مدت در تولید خیارشور خودکفا شده‌ایم. به نظر شما مدیریت استراتژیک بلندمدت و بین‌نسلی اگر این نیست پس چیست؟ از این گذشته می‌توانیم به جمله‌ی امیر کبیرمان هم این را اضافه کنیم که اگر نیت پنجاه ساله دارید خیابان‌هایتان را نمک‌پاشی کنید.
حرفم تمام شد و به نظرم وظیفه‌ی یک منتقد تا همین‌جا بیشتر نیست. من نمی‌دانم مقصر کیست چرا که از نحوه‌ی تقسیم وظایف شهری خبر ندارم. من به شورا رای داده‌ام و شورا هم شهردار را برای مدیریت شهر انتخاب کرده و من هم فقط او را می‌بینم و می‌شناسم. من نمی‌دانم در این مورد خاص آیا اداره‌ی جهاد کشاورزی یا منابع طبیعی یا اداره‌ی آب هم مدخلیتی دارند یا نه. من نمی‌دانم حفظ و حراست از زمین‌های کشاورزی و باغ‌ها وظیفه‌ی کیست من نمی‌دانم حراست از منابع آبی با کیست من نمی‌دانم منابع طبیعی و چراگاه‌های پایین دست رودخانه را چه کسی باید حفظ کند. من نمی‌دانم...
شما می‌دانید؟



۸۹/۱۱/۰۲
ــ ـکمشـــ

نظرات  (۴۱)

وقتی شما نمیدونید انتظار دارید من بدونم

پاسخ:
بالاخره گفتم عقل چند نفر بهتر از یه نفره
سلام
خیر
سوال بعد؟
تمام

پاسخ:
یه جوری می‌گه سوال بعد که انگار اینو جواب داده! افاده‌ها طبق طبق...
سلام
فکر نمی کنم نمکهای مورد استفاده تا این حد زیاد باشه که بتونه زمینها رو به شوره زار تبدیل کنه.
شما هم یه جورایی روغن داغشو زیاد کردید و شورش رو درآوردید.
حالا هم که یه مسئول کارشو درست و به موقع انجام میده شما مردم نمیذارید.
فعععععه به شما جماعت بی کار ...

پاسخ:
- این فععععه خیلی چسبید.
مگه برف اومده ؟ یا قراره بیاد؟ همش تقصیر این غربیاست که آسفالت را اختراع کردند و ایضا ماشین را که برای راه رفتن همین ماشین واموندشون روی آسفالت وامونده ترشون ما مجبوریم نمک بریزیم رو آسفالت. شما هم همش تقصیرارو بندازید گردن دولت و منابع طبیعی و شهرداری و خسرو خان .شما چطور رابطه به این سادگی رو درک نمی کنید یه کوچولو بصیرتم بد نیست آدم داشته باشه.

پاسخ:
به قول آقای مطهری اگه بصیرت اینه من کور مادرزادم.
دقیقاً کمش خان
چند سال پیش یکی از مسئولین رده بالای شهر در کوچه ما میشستند، به جان خودم کوچه رو لیس می زدند. اول قشنگ برف های کوچه رو می بردند توی کوچه پائینی می ریختند بعد هم هی شن و نمک هی شن و نمک کوچه در عرض یک روز بعداز برف میشد مثل سابق ولی الآن که اون مسئول از کوچه ما و شهر ما رفته خودمون باید پارو دست بگیریم و کوچه رو تمیز کنیم که بازهم فایده ای نداره. چون یک سریا زیادی تنبل تشریف دارند و نمیاند کمک

یه مشکل دیگه هم اینکه بعداز نمک پاشی و وقتی کوچه ها تمیز شد هی می بینی یه چیزی توی کفشت می کوبه وقتی کفشت رو در میاری می بینی توش پر از شنه بعد با خودت فکر می کنی توی این فصل که من کوه نرفتم پس این همه شن و ریگ از کجا توی کفش من هستند!!!!

پاسخ:
- می‌خوای بگم شهردار بیاد هم شنا رو جمع کنه و هم قولنجتونو بشکنه!؟
سلام
نمک و شن دیگه چیه؟ تو کوچه ما تا آخر خرداد میشه تیوپ سواری کرد.
از شهرداری ممنونم که انقدر به تفریحات سالم مردم اهمیت میدن. ممنون...ممنون...ممنون
پ و م

نظری ندارم...

با سلام خدمت کمش عزیز و سایر دوستان و همشهریان خوب. خدمت شما عرض کنم که نقد زیبا و مشفقانه ی شما در این رابطه، در اتاق شهردار محترم و در حضور همکاران عزیزم در شورا قرائت و به اطلاع جمع رسید که دوستان عزیز شورایی و شهردار محترم ضمن سپاس از افرادی که دلسوزانه انتقاد می کنند، نقد را زمینه اصلاح امور دانستند و از این که شهروندانی با رعایت آداب و اصول اخلاقی در نقد، به بررسی مسائل و مشکلات شهر و انتقال دیدگاههای خود به مسوولین می پردازند استقبال و ابراز خرسندی نمودند.
و اما در رابطه با مساله ای که بدان پرداخته اید به اطلاع شما عزیزان باید برسانم که بر حسب اطلاعات به دست آمده از منابع مختلف هواشناسی داخلی و خارجی، معمولاً ستادی ویژه به منظور برنامه ریزی و نظم دهی به روند برف روبی و پاکسازی معابر قبل از بارندگی در محل آتش نشانی مرکزی تحت نظارت واحد خدمات شهری تشکیل می گردد. ماشین نمک پاش و سه دستگاه نیسان و نیز خاور شهرداری و سایر خودروهای مورد نیاز نیز بارگیری و در محل آتش نشانی مستقر می گردند. لازم به ذکر است که در یک بارش برف معمولی مانند آن چه که در هفته گذشته اتفاق افتاد 20 تن نمک و 100 تن ماسه تهیه و به نسبت 1 به 5 با هم ترکیب و مورد استفاده قرار می گیرد.
بلافاصله پس از شروع بارش برف اکیپهایی مشخص اقدام به ماسه ریزی و نمک پاشی مسیرهای دارای شیب تندتر مانند بلوار نماز، حدفاصل چشمه آخوند و پمپ بنزین، شیبهای خیابان 13 محرم و بلوار سردار صادقی و ... می نمایند. به محض اتمام برف و یا رسیدن به حدی که نیاز به پاکسازی فوری دارد دو گریدر همزمان شروع به پاکسازی مسیر اصلی از سی ان حی تا میدان امام حسین(ع) و متعاقب آن سایر مسیرهای اصلی بر اساس برنامه تنظیم شده می نمایند. سپس در اولین ساعات روز (حدود 6) چند اکیپ هریک شامل یک دستگاه خودروی نیسان یا خاور همراه با یک راننده و دو کارگر از محل ستاد بر اساس برنامه تقسیم و به محلهای مختلف برای ماسه ریزی اعزام می شوند و پس از آن کار بازگشایی معابر بر اساس اولویتهای موجود با ماشین آلات و یا توسط کارگران خدمات شهری آغاز می شود. به عنوان مثال یک اکیپ یک یا دو نفره از کارگران صرفاً موظف به بازگشایی راه پله های حساس مثل مقابل هنرستان، مقابل دبیرستان 17 شهریور، بالاتر از پمپ بنزین و .. می شود.
اما در خصوص موضوع نمک پاشی بر اساس اعلام دوستان عزیز در واحد خدمات شهری، اگر طول خیابان اصلی که ماسه و نمک پاشی در آنها انجام می شود را 12 کیلومتر و سایر خیابانهای اصلی و فرعی تحت پوشش این کار را حدودا 24 کیلومتر محاسبه کنیم(سر جمع 36 کیلومتر) و عرض متوسط را 12 متر در نظر بگیریم بنابراین مساحتی در حدود 432.000 مترمربع (یا 4.320.000.000 سانتی متر مربع) در یک نوبت نمک پاشی و ماسه ریزی می شود. اگر ارتفاع میانگین بارش برف را 15 سانتی متر در نظر بگیریم و در مقدار فوق ضرب و بر 1000 سانتی متر مکعب که معادل یک لیتر است تقسیم کنیم عدد حاصله به طور تقریبی حدود 65 میلیون لیتر می شود. یعنی شهرداری 20 تن نمک را در 65 میلیون لیتر برف(یعنی همان آب) حل می کند. البته این مشروط بر عدم محاسبه سایر برفهای موجود و آبهای حاصله از آن است. با این حساب و با تقسیم همان 65 لیتر بر 20 میلیون گرم نمک می توان نتیجه گرفت که تقریباً در هر لیتر آب حاصله 25/3 گرم نمک وجود خواهد داشت. حال اگر آب حاصله از ذوب برفهای همراه با نمک را بخواهیم بر مساحت زمینهای زیرکشت و باغات موجود و مشروب از این آب تقسیم کنیم سهم مترمربع از زمین های موجود از نمک حاصله چقدر خواهد بود؟
از طرفی مشاهده وضعیت موجود زمینهای کشاورزی مشروب از آب انهار در خوانسار در طی سالهای متمادی تاثیر منفی این موضوع بر وضعیت کشت و زرع را چندان نشان نمی دهد. یعنی تاثیر آنقدر نیست که بتوان به قول فرمایش شما اقدام به تولید خیارشور در زمینهای پایین دست نمود! البته همانگونه که اشاره شد و جنابعالی هم فرموده اید قطعا این کار نیازمند کار کارشناسی توسط متولیان امر به ویژه بخش کشاورزی است اما باید دید چاره کار چیست و چه راهکارهایی را می توان برای جایگزینی نمک پیشنهاد داد؟
ضمناً این نکته نیز قابل تامل است که بیشترین تهدیدهای احتمالی پاشیدن نمک در خیابانهای خوانسار را چنارهای خیابان متحمل می شوند که شهرداری معمولاً با شست و شوی خیابان ها بعد از اتمام برف سعی در از بین بردن نمک باقیمانده در اطراف این درختان ارزشمند دارد.
امیدوارم توضیحات ارائه شده در حد کفایت باشد، با این حال نظرات کارشناسی دوستان به ویژه در خصوص میزان نمک مجاز و بی خطر برای درختان و زراعتهای موجود و راهکارهای کاهش این آسیبها را با جان و دل خریداریم. جا دارد از دوست ارجمندم جناب آقای مهندس شاهی، مدیر شایسته واحد خدمات شهری شهرداری، به دلیل توجه به این امر و ارائه توصیحات در این خصوص قدردانی نمایم.


دست شما درد نکنه آقا خسرو درسته که شهرداری داره خدمت رسانی میکنه ولی کاش یه نظارت رو این کارایی که گفتید انجام میشه میشد.خداییش برید ببینید همون معابری که گفتید و چطوری شن باشی کردن.ده متر نه یه متر شن ریختن آخرشم چقدر تصادف.خوب همین کارا شهرداریو بد نام میکنه.اگر یکی دوبار باشون برخورد کنید دیگه درست کار میکنن.بعدشم خونسار که قربونش برم چند تا خیابون داره و هزار تا کوچه.این مردم بدبخت باید همش از تو کوچه پس کوچه رد بشن تا برسن به مقصد.چرا یه فکری به حال این کوچه ها نمیشه.اگر کنترل ونظارت تو کوچه ها سخته یه هیئت تو هر کوچه یا محله از خود اهالی تشکیل بدید.بشون شن و این جور برنامه ها بدید تا خودشون اقدام کنن.

پاسخ:
خسروخان ملاحظه فرمایند
۰۴ بهمن ۸۹ ، ۰۲:۵۷ یه مخالف کمش که دیگه دوست صمیمی کمشه
خطاب به جناب دهاقین
من فکر کنم شما بایستی دبیر آمار و ریاضیات می شدید .
آقای محترم باتوجه به وسعت معابر و خیابانهای خوانسار که درحدود 432کیلومتر در نظر گرفته اید و اگر سطح منازل و باغات را هم با توجه به معابر شما حدود 568کیلومتر که تقریبا" بایستی دوبرابر باشد ولی روی هم 1000کیلومتر مربع پس بایستی به نسبت کل مساحت ایران خوانسار 1 به 160 باشد در ایران پس چرا شهرستانی که به نسبت 160در کشور است ف امکانات کمی دارد به نسبت وسعت همچنین چرا این شهر جمعیتش اینقدر کم است که بایستی برای دانشگاه یا ادارات و یا سرپرستی های بانک زیر نظر گلپایگان اداره شود .
خوب است زیاد از خودمان تعریف نکنیم .
من الله التوفیق
جهت شما حسابگر محترم

۰۴ بهمن ۸۹ ، ۰۲:۵۸ یه مخالف کمش که دیگه دوست صمیمی کمشه
جناب کمش
خواهشمندم که نظر را حذف ننمایید تا امثال این بت وبلاگ نویسان بدانند که یاوه می گویند .

پاسخ:
من در این مدت ندیده‌ام این‌جا کسی بت کسی باشد.
۰۴ بهمن ۸۹ ، ۰۳:۰۶ یه مخالف کمش که دیگه دوست صمیمی کمشه
در ضمن یادم رفت خدمت شما عرض نمایم که درتهران بنابر خبر عصر ایران
محدوده فعلی طرح ترافیک 72کیلومتر مربع است که ب محدوده زوج وفرد تا 200متر قابل تغییر است
محدوده 72 کیلومتی از جنوب بزرگراه بعثت
از شرق بزرگراه بسیج و خ 30متری نیروی هوائی تا بزرگراه رسالت
از شمال زرگراه رسالت تا میدان ونک
از غرب هم خیابان کارگر تا میدان گمرک
حال این مساحت حدودا 200 کیلومتر مربع است
شما خود استدلال کنید و فرض کنید این محدوده که با منازل مسکونی و سایر حدود 200کیلومتر مربع
آیا شهر خوانسار فقط معابری حدود 432کیلومتر مربع دارد .
چرا درست نمی اندیشید
جناب دهاقین فکر می کنم زیادی به کار خود اطمینان دارید

۰۴ بهمن ۸۹ ، ۰۳:۱۰ یه مخالف کمش که دیگه دوست صمیمی کمشه
ضمنا" جناب کمش ممنون که بحث های چالشی را پیش می کشید تا بعضی از ادعاها بر ملا شود .
لطف کنید ناشناخته بمانید و به کارتان ادامه دهید .
امثال کمش ها برای شهر ما نیازاست .
بدرود تا شبی دیگر کمش عزیز

پاسخ:
و ممنون از شما که این بحث‌ها را داغ می‌کنید و با نظراتتان باعث ‌شکافته شدن بیشتر موضوع می‌شوید. مثلا همین نظر قبلی شما کلی از من کار کشید تا توانستم با مراجعه به منابع ریاضی محاسبه کنم.
با سلام. بنده صرفا به اظهار نظر و انتقال دیدگاه پرداخته ام و مثل هر شخص دیگری لازم الخطا (و نه جائیزالخطا) می باشم. اما ضمن عرض سلام و عرض ادب خدمت دبیر محترم ریاضی شما دوست اندیشمند به استحضار می رسانم قبلاً که ما محصل بودیم-در نظام قدیم- یک کیلومتر مربع برابر بود با یک میلیون مترمربع و بنده از تغییرات نظام آموزشی جدید در این خصوص بی خبرم. اما علی الظاهر محاسبه شما بر این فرض بوده که یک کیلومتر مساوی است با هزار متر و این را به کیلومتر مربع هم تعمیم داده اید. بنابراین لطف کنید با کلیک بر روی منوی استارت و ماشین حساب موجود در رایانه را به کار گرفته و مجددا محاسبه فرمایید. متاسفانه شما خیلی عجولانه و کمی ذوق زده 423 هزار متر مربع را 423 کیلومتر محاسبه فرموده اید و بر مبنای همین اشتباه به تفاسیر بعدی روی آورده اید!!!
حالا برادر من چرا از بنده اینقدر عصبانی هستید. یواش تر ارشاد بفرمایید به هر حال جوانیم و کم تجربه!!

۰۴ بهمن ۸۹ ، ۱۷:۲۲ یه مخالف کمش که دیگه دوست صمیمی کمشه
فقط خواستم بگویم که در کل حرف مفت می زنید و خیلی برای خودتان نوشابه باز می کنید .مواظب زخم معده های بعد از پست باشید .

پاسخ:
ضمنا از نظر خسروخان چند دقیقه بیشتر نگذشته ماشالله چه قدر آن‌لاینید!
خوب شاید یکی از همین ادم های معتبر میخواهد کارخانه تو لید خیارشور و کلا شوری راه بیندازدو طبق همان نظریه :
شهردار حدود ده سال است که این‌جا کار می‌کند و از زیر و بم کار خبر داردو
می داند که اگر این کار صورت نگیرد (نمک ها روی برف ها پاشیده نشود و .....)همان ادم معتبر نیز گوشی را گرفته دستش و ادامه ماجرا.
پس درسته که ممکنه این نمک ضرر داشته باشه.اما بیایید به اینده فکر کنیم که با راهاندازی همین کارخانه تولید خیارشور چقدر سرمایه به اینجا سرازیر میشود و چقدر جوان بیکار میروند سر کار و ..

۰۴ بهمن ۸۹ ، ۱۸:۳۵ مهدی حاجی زکی
سلام عزیز دل
چه آشوب و بلوایی است راه اندختی اخوی
گمان کنم اگر بنده هم بیایم و گیر سه پیچ بدهم به مسائل روزانه عوام آمار وبگاهم بالاتر برود و عده ای بیایند همچون چت رومهای پارسی تو سر و کله هم بزنند بد هم نمی شود
خودمان هم چون شما می نشینیم و کنار گود و دعوا تماشا می کنیم !
چه حالی می دهد نه !!؟
اما از شوخی گذشته خوشمان آمد از نقد کارشناسی شده شما
ما که بلد نیستیم مثل شما صغری کبرای بچینیم همینطوری هرمه ای یک چیزی می پرانیم گرفت که فبها
نگرفت آنقدر شورش را در می آوریم تا بگیرد !
راستی جان مادرت راستش را بگو یا با این خسروخان آشنایی یا نسبتی داری یا یک کور قوم و خویشی با هم دارید که فی المثل اشعار نغزتان را در شورا میان آن همه آدم با صفا تلاوت می کنند و برایتان جوابیه می آورند
آنوقت ما سه بار برایشان شفاهی می خوانیم خودشان هم چند بار از رو می خوانند دریغ از یک جواب درست و درمان !
خودش را راحت می کند و می آید دو خط می نویسد که ما خیال کنیم توجهی کرده !
شاید گمان می کند ما طفلی بیش نیستیم و با آب نباتی سروصدایمان می خوابد !

پاسخ:
- این هم از مزایای گمنامی است. چون مرا نمی‌شناسند فکر می‌کنند آدم حسابی هستم و حرفم را جدی می‌گیرند اما اگر من هم شناخته شوم خود تو خواهی گفت:"کمش این کرجلنگیه به!؟ پره این خا بباژ تخته‌کش به!"
۰۴ بهمن ۸۹ ، ۲۱:۱۶ کمش در پاسخ به آقای دهاقین
1 - از شما ممنوم که نوشته‌ی غیرکارشناسی حقیر را به مدیران شهر نشان دادید. از شورا و شهردار هم ممنونم که وقت گذاشتند و حرفم را بررسی کردند و آز آقای شاهی ممنوم که زحمت کشیدند و گزارش کارشناسی دادند.
2 - اعتقاد قلبی من این است که معمولا مدیران و کارکنان شهرداری و بقیه‌ی سازمان‌ها و ارگان‌ها سعی می‌کنند وظایفشان را به نحو احسن انجام دهند و اگر اشکالاتی در انجام امور دیده شود اولا نسبت به زحماتی که می‌کشند ناچیز است و ثانیا نمی‌تواند نافی بقیه‌ی زحمات آن‌ها باشد. بنابراین یک منتقد نباید نگاهی یک‌سویه و منفی‌نگر داشته باشد. به صورت اخص در این نوشته سعی کرده‌ام زحمات شهردار و کارکنان شهرداری و محذوریت‌های فضای کار آن‌ها را هم نشان بدهم. با این همه باز هم از انتقاد نیوشی همه‌ی شما ممنونم.
3 - من کارشناس این موضوع نیستم و صرفا از جهت علاقه با محیط زیست این موضوع را مطرح کردم اما در پاسخ شما ملاحظاتی دیدم که یادآوری می کنم:
-در میانگینی که گرفته‌اید اگر همه‌ی محاسبات درست باشد، لاآقل معادل گرفتن یک سانتی‌متر مکعب برف با یک سانتی‌متر مکعب آب اشتباه است. من نمی‌دانم یک سانتی‌متر مکعب برف چه‌قدر آب است اما با فشردن این مقدار برف می‌بینیم که حتی ده درصد آب هم به دست نمی‌آید.(البته نوع برف هم مهم است) بنابراین مقدار نمک در هر لیتر حدود 35 گرم خواهد بود.
- صرف‌نظر از این محاسبات فکر نمی‌کنم مقدار نمک در هر لیتر آب مهم باشد زیرا به هر حال این نمک (چه 3 گرم در لیتر و چه 35 گرم در لیتر)، به طور کامل به سمت مزارع و باغات و سفره‌های آب زیرزمینی سرازیر می‌شود یعنی در هر نوبت برف حدود 20 تن نمک روانه‌ی منابع طبیعی می‌شود.
- بر مبنایی که فرمودید اگر در هر سال سه بار برف بیاید، طی 50 سال، 3000 تن نمک وارد منابع طبیعی می‌شود که گمان می‌کنم مقدار قابل توجهی است(البته من هنوز نمی‌توانم تشخیص دهم این مقدار نمک چه اثراتی برای محیط زیست دارد امیدوارم کارشناسان نظر بدهند)
- از این گذشته شنیده‌ام این نمک برای آسفالت هم مضر است و طول عمر آن را کاهش می‌دهد.
- در پایان پیشنهاداتی را که به ذهنم می رسد عرض می‌کنم:
۰۴ بهمن ۸۹ ، ۲۱:۱۷ کمش در پاسخ به آقای دهاقین
1 - در برف‌های باحجم کم از نمک استفاده نشود و یا لااقل فقط در معابر اصلی و پر رفت و آمد استفاده شود.
2 - نسبت نمک با شن کمتر از یک به پنج شده و بررسی شود که تا چه مقدار جواب می‌دهد و حداقل را استفاده کنند.
3 - با توجه به اینکه خونسار یکی از جاذبه‌های طبیعی گردشگری اصفهان است و این نمک می‌تواند در بلند مدت تهدیدی برای این طبیعت باشد، پیگیری‌هایی برای دریافت اعتبار برای خرید یک یا دو دستگاه ماشین برف‌خور انجام شود تا لااقل تا چند سال آینده به نتیجه‌ای برسد.

- به نظرم با انجام پیشنهادات فوق و یا پیشنهادات دیگری که کارشناسان ارائه دهند می‌توانیم این 20 تن را به 15 و یا 10 تن برسانیم و این خودش قدم مهمی است و 50 سال را به 100 سال می‌رساند. شاید هم تا چند سال آینده کارشناسان راه‌های جدیدی برای این موضوع ارائه دهند و مشکل به صورت اساسی حل شود.

در پایان باز هم از زحمتی که شما و همکارانتان متحمل شدید ممنونم.
۰۵ بهمن ۸۹ ، ۰۰:۴۵ یه مخالف کمش که دیگه دوست صمیمی کمشه
دیدید همگی تون به نون قرض می دهید .
کجا معلوم آقای کمش
حود آقای دهاقین نباشد .
هان
در هرصورت تعریف از خود کردن درست نیست .

پاسخ:
دوست صمیمی عزیزم من واقعا دوستت دارم و این که گفتم به رشد بحث کمک کردی تعارف نبود. من یقین دارم اگر کمی بیشتر در بحث‌ها شرکت کنی همدل‌تر می‌شویم. راستی چرا وبلاگ نمی‌زنی؟ من واقعا استقبال می‌کنم.
با سلام دوباره. کمش عزیز به خاطر توضیح خوب و راهکارهای ارزنده تان ممنونم. در خصوص بند 3 با توجه به تحقیقی که بنده کردم ظاهراً حق با شماست. یعنی 15 سانتیمتر برف معادل 15 میلیمتر بارندگی محسوب می شود. به هرحال نظرات خوبتان را خدمت دوستان عزیز در شهرداری به منظور بهره برداری شایسته منعکس خواهم نمود. شاد باشید
( راستی یک پیشنهاد: برای این که مطالبتان به دل انواع مختلف خوانندگان بچسبد گاهی کمی فحش و بد و بیراه هم چاشنی مطالب کنید بد نیست!!! )

پاسخ:
اتفاقا فحش زیاد می‌دهم مثلا:" خیلی بدی" یا "بی مودب"
۰۵ بهمن ۸۹ ، ۰۳:۰۳ هیدرولوژی خوانسار
سلام و درود بر کمش گرامی
با تشکر فراوان از پیش کشیدن این مطلب که بنده از آن بی خبر بودم یک سری مطالعات و تحقیقات در این زمینه را بصورت یک پست در وبلاگ هیدرولوژی خوانسار نوشته ام.
نظرات آقایان و خانومها را هم خواندم. خیلی برایم جالب است که اینهمه نظرات پر محتوا و کارشناسانه از طرف خوانندگانتان ابراز شده است. امید است که همینگونه در جهت داشتن خوانساری آبادتر و محیط زیستی سالم تر گام برداریم.
از آقای دهاقین هم صمیمانه به خاطر منعکس کردن سریع این پیشنهاد اقدام کرده اند تشکر میکنیم. من باید آن آمار را سر فرصت زیر و رو کنم اما چنانچه شما به رقم 35 در هزار رسیده باشید یعنی میزان شوری آب اقیانوسها!!!
در محاسبات هیدرولوژی 15 سانتیمتر برف معادل 15 میلیمتر بارندگی محسوب نمی شود بلکه حدودا 15 اینچ برف خشک برابر 1 اینچ باران و 15 اینچ برف خیلی آبدار تنها معادل 5 اینچ
۰۵ بهمن ۸۹ ، ۰۳:۰۵ هیدرولوژی خوانسار
ادامه:
محاسبه می شود که بطور متوسط این ارقام را 10 به 1 حساب می کنند.

ممنون از توضیحات شما. امیدوارم با نظرات خوب و کارشناسی دوستان به جمع بندی مطلوبی برای کاهش آسیبهای احتمالی در این خصوص برسیم.
در خصوص میزان محاسبه آب ناشی از برف هم سپاسگزارم.

1اقا من که از نمک و اسفالت و این بحثای شما سر در نیاوردم به بی سوادی یا شایدم اینکه هنوز از بابام میشنوم که شما زمستون ندیدین اون موقع ها خونسار برف میومد.... و اینا ببخشید!2 ممنون که بیشتر از خودم به وبلاگم سر میزنی...:دی اما داری به معنای کدومش پی میبری؟ مازوخیست یا ساکسیفونیستش؟ محرم که اومده بودم خونسار دنبال یکی از این ساکسیفونیستا میگشتم که خوب بزنه ازش الهام بگیرم اما همه فقط فوت میکردن! مث مغز خالی من که یکی فقط توش فوت میکنه و ....

پاسخ:
-آخه ساکسیفونیست سرشو به شوفاژ می‌کوبه تا مغزش بین پره‌ها گیر کنه؟ مازوخیستی دیگه!
سلام
دلم تنگتون شده بود.
وبلاگ نمکدون باز هم شروع به کار کرده یعنی من برگشتم که دیگه نرم.

پاسخ:
به‌به کم‌الله خیلی خوش اومدید. خوشحال شدم.
نخیر کمش خان نیازی نیست جناب شهردار تشریف بیارند شن ها رو جمع کنند و قولنج من رو بشکونند ولی بجای اینکه رفتگرهای شهرداری توی این روزها برند یخ های سرچشمه رو بکشنند و سرچشمه رو از برف تمیز کنند ، جارو دست بگیرند و شن های توی کوچه ها رو جمع کنند. ای کاش ازشون وقتی داشتند یخ های کف سرچشمه رو میشکوندند و برف های سرچشمه رو پارو می کردند عکس می گرفتم. سرچشمه وقتی توش برف هست قشنگه و همرنگ طبیعت میشه نه وقتی برف هاش رو پارو کرده اند

پاسخ:
در مورد نظر قبلت هم من فکر می‌کنم تا احتمال بارش برف هست بهتر است شن‌ها جارو نشوند.
لیییینک شدید
۰۷ بهمن ۸۹ ، ۱۵:۴۶ عبدالحمید حقی
جه وبلاگ تمیزی

چه کمش عزیزی

چایی رو پات نریزی

تو موسم پاییزی

با اینکه ریز ریزی

تو خیلی تند و تیزی

اهل بپاش بریزی

کی گفته که تو حیضی

بزنم کله اش رو داغون کنم




http://hamidhaghi.blogsky.com/

۰۷ بهمن ۸۹ ، ۱۵:۴۸ عبدالحمید حقی
از گرد و خاک لبریزی

اما بازم تمیزی



http://hamidhaghi.blogsky.com/

پاسخ:
یه دویست سالی صبر کنی کشف می‌شی!
۰۷ بهمن ۸۹ ، ۱۵:۵۰ عبدالحمید حقی
دوری تو از زیر میزی

بهت بدن یه چاهی

رنگی سرش میریزی

پایان



http://hamidhaghi.blogsky.com/

پاسخ:
شما از کجا فهمیدی زیرمیزی نمی‌گیرم!؟ کاسبی‌مونو خراب نکن دیگه!
آقای حقی شما کار و زندگی نداری ؟؟؟؟!!!! همه جا هستی .. همه وبلاگها رو میخونی ....تند تند کامنت میزاری ...چرت و پرت مینویسی ....
یه کم به کار و زندگی برس داداش !

پاسخ:
بابا اینا حقوق‌بگیر دولتند فرقی نمی‌کنه کار کنند یا نه. سر ماه یه رودخونه باریکیه‌ای تو حسابشون هست. مثل ما بدبختا نیستند که سه ماه بیمه نریختیم!
لینک شدید
بابا به جون خودم لینک شدید!!
۰۹ بهمن ۸۹ ، ۱۹:۰۶ عبدالحمید حقی
سلام

بابا بز اساس همون شعر چه شهر داری با صفایی خودته دیگه

از بکار بردن اون کلمه ی بی تربیتی هم عذر میخوام ضرورت شعری از نوع شعر خیلی امروزی (هم العانی) بود

در ضمن تپل خان عزیز
مگه بده که به وبلاگهایی که دوستشون دارم هی سر بزنم

تو هم وبلاگ داشته باش تا سر بزنم

تازه شم این اشعار جدید بر وزن اشعار کمش بود چطور اون چرت و پرت نبود

نه که جنست خوب نیست این همه زحمت کشیدم شعر هم العانی کفتم

بابا ایول به تو تپل مپل
به روزم
۱۲ بهمن ۸۹ ، ۱۶:۱۸ عبدالحمید حقی
سلام با یه پست جدید اپم

http://hamidhaghi.blogsky.com
عرض ادب وسلام داریم.
پاسخ:
نیستی رفیق!
۱۵ بهمن ۸۹ ، ۰۰:۴۳ پسر خونساری
به نام خدا
باسلام
با مبحث جدیدی در وبلاگ خوانسار شهر رویایی به روزم به اسم" فراماسونری " اگر صلاح دیدی یه سری بزنید
khansarking.blogfa.com
خوانسار شهر رویایی
پسر خونساری
یا حق
۱۶ بهمن ۸۹ ، ۱۹:۴۰ عبدالحمید حقی
سلام

سلام



http://hamidhaghi.blogsky.com/

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی