ـــــــــکُمِـشـــــــــــــــــــــــــــ

ـــــــــکُمِـشـــــــــــــــــــــــــــ

بایگانی

آرایش طبیعی

۱۱ بهمن ۱۳۹۲

همان‌گونه که بر همگان واضح و مبرهنه، بشر از وقتی گیاهان رو شناخته برای داشتن یه درخت بزرگ و زیبا و سایه‌گستر، اول یه دانه توی زمین کاشته و سال‌ها ازش مراقبت کرده و کم کم به یه درخت تنومند و زیبا رسیده. این کم کم که گفتم از چند سال شروع و بعضا تا عمر یه آدم زمان می‌برده.
اما یه روز تو همین تهرون خودمون یه نفر صبح از خواب پاشد و پرده رو پس کرد ببینه هوا چه طوره که یه هو یه چیز عجیب و غریب دید: زمین مقابل خونشون که تا همین دیروز بایر و سترون بود تبدیل شده بود به یه پارک زیبا با درختان بزرگ و تنومند!
یا للعجب! پیش خودش فکر کرد فوت کرده و رفته به بهشت اما وقتی دید تو خونه خبری از شیون و زاری نیست مطمئن شد چشماش عیب پیدا کرده. برای همین شال و کلاه کرد و رفت تو این پارک از آسمون نازل شده و تک تک درختا رو لمس کرد و مطمئن شد واقعی هستند.
همین‌طور مثل این آدمای منگ و شوک زده برگشت خونه و صبحونه خورده و نخورده رفت که بره سر کار. و تو اتوبوس بود که فهمید بعله شهرداری این درخت‌ها رو از جای دیگه به اونجا منتقل کرده و یه شبه یه پارک بیست سی ساله ساخته.
...
این موضوع مال زمان شهرداری آقای کرباسچیه و به نظر من شهردار امروز ما شباهت زیادی به آقای کرباسچی داره. می‌گید چرا؟ عرض می‌کنم.
یه روز داشتم از پل دختر می‌ر‌فتم بالا که وسطای راه احساس کردم خیابون برام ناآشناست. اول خیال کردم حواسم به رادیو بوده و اشتباه پیچیدم اما هر چی فکر کردم دیدم اینی که من می‌بینم شباهتی به هیچ کدوم از خیابونای خونسار نداره! یه لحظه خیال کردم تو تونل زمان سفر کردم اما به خودم نهیب زدم که از بس از این کتابای هولوگرافیک خوندی دیوونه شدی. یه گوشه پارک کردم و خوب نگاه کردم و دیدم نخیر چیزهای آشنایی هم تو اون خیابون هست و پرس و جو که کردم دیدم بعله شهردار باز هم انفجاری عمل کرده و ظرف دو سه روز چندتا خونه رو صاف کرده و خیابون رو باز کرده...
...

و حالا که این ژن ویژه تو وجود شهردارمون هست فکر کردم پیشنهاد بدم پارک عسل رو که به همه چیز شبیهه الا پارک، با روش جابجایی درختان احیا کنند. لازم به توضیح نیست که من ملاحظات کارشناسی و بودجه‌ای این موضوع رو نمی‌دونم و قاعدتا کارشناسان شورا و شهرداری باید در این زمینه نظر بدند. 

امیدوارم این کار اگر شدنی هست به انجام برسه و اگر نیست موانع و مشکلاتش بیان بشه تا پیشنهاد دهنده بفهمه که پیشنهادش مورد توجه قرار گرفته و راه برای سایر پیشنهادات هموارتر بشه.



پ.ن: 

الف - نمی‌دونم مطالعات زیست محیطی تو خونسار انجام شده یا نه؟ نمی‌دونم اطلاعات سرانه فضای سبز و بقیه مسایل این موضوع در دست هست یا نه؟ اما به نظرم پراکندگی درختان تو خونسار جالب نیست. جاهایی هست که از شدت تراکم درختان، هر دو سه سال باید اون‌ها رو هرس کرد و جاهایی هم هست که مثل بیابون خدا خشک و برهوته. به نظرم خوبه در این زمینه هم بررسی‌هایی انجام بشه و اگر امکانش هست با جابجایی درختان یه قیافه جدیدی به شهر بدیم.


ب - منابعی برای مطالعه:

1- جابجایی و انتقال درختان و درختچه‌ها

2- پیرامون جابجایی درختان

3 - کتاب جابجایی و بازکاشت درختان بزرگ






۹۲/۱۱/۱۱
ــ ـکمشـــ

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی