ـــــــــکُمِـشـــــــــــــــــــــــــــ

ـــــــــکُمِـشـــــــــــــــــــــــــــ

بایگانی

خاله و دخترش می‌گویند من محافظه‌کارم. خاله در نظرات پست قبلم و دخترش هم در نظرات پست وصیت وبلاگی خودش. نمی‌دانم منظورشان از این واژه بعد منفی آن‌ است یا مثبت اما هر دو درست می‌گویند. من محافظه‌کارم. البته خاله گفته سر را هم با پنبه می‌برم و اگر منظورش این است که وقتی بخواهم چیزی را به کسی بفهمانم از روشی نرم و غیر‌محسوس استفاده می‌کنم کاملا درست می‌گوید.
اما محافظه‌کاری یعنی چه؟ مثالی می‌زنم: یک نفر از لاله‌ی جدیدی که در فلکه‌ی اول گذاشته‌اند خوشش نمی‌آید. ممکن است دلایل علمی، هنری، معماری، ترافیکی، و یا حتی شخصی هم برای مخالفتش داشته باشد. برای اعتراض چند راه دارد:

1 - دلایلش را مستدل و با اسناد و شواهد کافی به شورای شهر ببرد و با اعضای شورا مطرح کند.
2 - در وبلاگش خیلی محترمانه و فنی و علمی موضوع را باز کند و توضیح دهد.
3 - یک بلندگوی دستی دست بگیرد و کنار لاله ایستاده و با آرامش معایب کار را برای مردم توضیح دهد و از آن‌ها بخواهد به مدیران شهر اعتراض کنند.
4 - راه‌های اول و دوم و سوم را با سر و صدا و فریاد و توهین به این آن و کلی کردن موضوع انجام دهد.
5 - برود کردستان یک آرپی‌جی هفت و چند گلوله بخرد و بیاورد بین شهرداری و فرمانداری بایستد هر دو ساختمان را گلوله‌باران کند.
6 - سه متر طناب بخرد و خودش را حلق‌آویز کند و قبلش روی یک تکه کاغذ بنویسد امان از دست خلق و مسئولین نفهم و بی‌درک.
...
به نظر شما کدام این راه‌ها درست است؟ کدام محافظه کاری است و کدام ایده‌آلیستی؟ کدام عمل‌گرایانه و کدام خودنمایانه و کدام دیوانه‌بازی؟
به نظر من راه‌ اول خیلی خوب جواب می‌دهد و اگر محذوریتی داریم و یا احتمال بدهیم مسئولین می‌خواهند سر و صدای کار درنیاید، راه دوم هم بد نیست. و اگر در جامعه‌ای فرهیخته‌تر و دموکرات‌تر باشیم راه سوم موثر خواهد بود. اما راه‌های بعد نه تنها مشکل را حل نخواهند کرد که مشکلات جدیدی هم ایجاد خواهند کرد. روشن است که راه پنجم و ششم شوخی هستند اما ما در همین وبلاگستان بین روش‌های یک و دو و روش چهارم کدام را انتخاب کنیم بهتر است؟ کدام محافظه کاری است و کدام شجاعانه و ایده‌آلیستی و کدام خودنمایانه؟

من بعد از عمری پیراهن پاره کردن این را دریافته‌ام که هیچ کدام ما نخواهیم توانست در عمر مثلا صد ساله‌ی خودمان دنیا را تغییر دهیم(دنیا که سهل است حتی اطرافیانمان را). بنابراین روزی با خودم عهد کردم به دنبال قهرمان‌بازی و روی سکو رفتن نباشم. ظرفیت و توانایی‌های خودم را می‌شناسم و سعی می‌کنم در حدود آن‌ها قدم بردارم. همیشه مواظب شترهای خودم هستم و اگر پیشنهاد و یا انتقادی به ذهنم رسید سعی می‌کنم با موثرترین روش آن را مطرح کنم و پذیرفته‌ام که به من مربوط نیست حرفم جدی گرفته می‌شود یا نه. به نظرم هر کس باید وظیفه‌ی خودش را انجام بدهد و در قبالش پاسخگو باشد، این دنیا نشد آن دنیا!
دغدغه‌ی من نه سیاست است و نه منم‌منم‌بازی‌های رایج خونساری(و ایرانی؟) چرا که به هیچ کدام نیازی ندارم. من از پست‌هایی که دقایقی تفکر هدیه‌ام می‌کنند خیلی لذت می‌برم و نهایت آرزویم این است که در هر پست خوانندگانم را یکی دو دقیقه به فکر فرو ببرم. حالا نمی‌دانم این محافظه‌کاری خوب است یا بد؟



۹۰/۰۸/۰۵
ــ ـکمشـــ

نظرات  (۱۳)

من فکر میکنم محافظه کاری صورت مثبت آب زیر کاهیه.آب زیر کاه کاراش و زیر زیرکی انجام میده و فقط منافع خودش مهمه ولی محافظه کاری علاوه بر این که منفور واقع نمیشه میتونه به دیگران خیر هم برسونه.در کل خود من به هیچ عنوان محافظه کار نیستم و نخواهم بود.یه جورایی به وضعیت کنونیم عادت کردم.اما در مورد تغییر به نظر من اگر همه به یک شیوه عمل کنن شاید ملاک ها تغییر کنه و اون وقت بازم برمیگردیم به خونه اول.البته شاید در یک طبقه دیگه.میخوام بگم همیشه چیزی برای تحلیل و تجدید نظر پیدا میشه.مشکل اینه که ما آدم ها همیشه ناراضی هستیم.

پاسخ:
منظورتون رو از تغییر هم نفهمیدم. توی پست اشاره‌ای به این موضوع نبود. ولی موافقم که با اصرار و مداومت ملاک‌ها هم تغییر می‌کنند.
نمیشه از بین 3 و پنج و شیش یکی رو انتخاب کنیم؟

۰۶ آبان ۹۰ ، ۰۸:۲۸ مهدی حاجی زکی
راه اول را می پسندم هرچند اسمش باشد محافظه کاری
دیوانه بازی را دوست دارم اما نه برای نشاندن حرف روی کرسی!!

پاسخ:
هم عاقلی و هم عاشق دیوونه بازی‌هاتم.
بستگی به موقعیت دارد. در بعضی مواقع محافظه کاری از دعوا و اختلاف جلوگیری میکند و در بعضی مواقع هم باعث می شود که آتش همانجور زیر خاکستر بماند. پس بنابرین نیاز است که گهگاهی مورد 3 را اجرا کند.
اشتباه نکنید! غیر محافظه کاری یعنی مورد 4 و 5 و 6 نیست. هر کس که محافظه کار نباشد لزوما عملش در این سه مورد نمی گنجد. از شما بعید است که شخص غیر محافظه کار را این مقوله گنجانده اید. البته مورد 2 هم را من محافظه کاری نمی گویم بلکه منتقد می گویم!

در هر صورت تشکر می کنم که نظر مرا قابل دانسته و مورد تخلیل قرار داده اید.

پاسخ:
از شما ممنونم که دربارم نظر دادید. فقط نفهمیدم منظورتون همین بود که گفتم یا نه؟
۰۶ آبان ۹۰ ، ۰۹:۵۰ حمید امینی
منم با ایده شما مو افقم.

پاسخ:
شما کارت درسته.
مگه همه این راهکار ها برای ایجاد تغییر نیست؟
آدم محافظه کاری نیستم یعنی سیاست ندارم.وقتی این خصوصیت با جو گیر بودن همراه میشه ، میشه یکی که از یه موضوع زود جوش میاره و معمولا راه هایی و انتخاب میکنه که آخر سر به نتیجه که نمیرسه هیچ به خودش ضرر هم میرسونه.ولی در کل نمیشه گفت یه آدم صرفا یه راه از راه های پیشنهادی شما رو انتخاب میکنه.این بستگی به موقعیت و شرایط هم داره.ممکنه یه آدمی مثل من بعضی وقت ها از راه اول هم استفاده کنه و یکی دیگه یه جور دیگه

مثل اینکه حرف منو جلو جلو لاله اشک گفته بود

پاسخ:
پیداست تله‌پاتی دارید
بجز مورد ششم بقیه موارد رو پایه ام!!!
به من ثابت شده دو مورد اول که توی خونسار کلاً هووو توووو توووو می باشد. امتحان کردما خداشاهده بیخودی نمی گم.

موارد بعدی هم که ... آخه درست نیست همچین!!!
چه می دونم فعلاً که سی و هشت روز هست اصلاً طرف پنل وبلاگم نرفتم چه برسه به ...

هیچی ولش ..

پاسخ:
اصلا باشه ولش...
سلام
مطلب رو تا آخر خوندم ولی بنا به دلایل محافظه کارانه ترجیح میدم نظری ندم.
موفق باشید.

پاسخ:
رحمت بر اون شیری که تو را خورد. ذلیل کسی هستم که سرشو بالا بگیره و صادقانه بگه من این‌جورم و من اونجورم.
هوو توو توو یعنی چی؟

پاسخ:
بازی کلاغ پر گنجشک پر رو که یادتونه؟ هوتوتو همون معنی پر رو می‌ده.
بالاخره یک نفر پیدا شد معنا و تعریف محافظه کار بودن رو عملا نشون بده متشکرم شهرام!از زمانی که پی به "من"بودن خودم بردم و متوجه خودم شدم که هستم و وجود دارم تا به الان فقط از رفتار دیگران و عقب نشینی آنها و بعضا سکوت آنها برخلاف میلشون متوجه این ویژگی شدم که شنیدم کفته شده فلانی محافظه کاره یه جورایی مخالفتش رو نشون نمیده ولذا هیچ کدام از گزینه های شما مثال مناسبی از محافظه کاری نیست و دیگر اینکه شما خیلی با ملایمت و طمانینه در پست هایی که خوندم اظهار نظر کرده و مخالفت خودتون رو در موارد مد نظر نشان داده ا ید کجا نوشته محافظه کار بودن به این معناست!!!این تفکر هدیه به شما

پاسخ:
صراحتتون توی این نظر بزرگترین هدیه بود. ممنون
اره هر چی نباشه تو دوسه تا پیراهن بیشتر از بقیه خریدی؟؟!

حق با تواه

پاسخ:
هم خریدم و هم پاره کردم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی