ـــــــــکُمِـشـــــــــــــــــــــــــــ

ـــــــــکُمِـشـــــــــــــــــــــــــــ

بایگانی

موسیقی انسانی

۴ اسفند ۱۳۹۰

سال‌ها پیش، شرکت دارینوش، چند کاست با صدای خسرو شکیبایی به بازار داد. "نامه‌ها" و "نشانی‌ها" از شعرهای سید علی صالحی، "مهربانی" از شعر‌های محمدرضا عبدالمالکیان(پدر همین گروس خودمان!) "صدای پای آب" از سهراب و اگر اشتباه نکنم، "پری‌خوانی" از فروغ.
صدای شکیبایی، شعرهای قوی و کیفیت بالای کار باعث شد این کاست‌ها با استقبال خوبی مواجه شوند و خیلی سریع، جایشان را در دل اهل هنر باز کنند و بارها تجدید چاپ شوند. الآن هم سی‌دی آن‌ها برای هنردوستان خردمند به بازار عرضه شده. البته هنردوستان خردمند پولدار چون وقتی خواستم برای هدیه به عزیزی همه‌ی مجموعه را بخرم دیدم خیلی گران است؛ هر کدام 4000 تومان. من هم فقط یکی را برایش خریدم و گفتم اگر خوشش آمد بقیه را خودش خواهد خرید.
البته می‌دانم در این وانفسای سکه و دلار این پولی نیست و با یک سکه‌ی ناقابل که حدودا یک پانصدم مهریه‌ی یک دختر نجیب و سر به زیر است می‌شود 200 تا از آن‌ها خرید اما بالاخره خونساری هستم و فورا حساب می‌کنم: 
"یه سی‌دی خام اعلا با قاب می‌شه 300 تومن که اونا عمده می‌خرند و فوقش 200 پول می‌دند. 300 تومن هم هزینه‌های رایت و چاپ و...، 500 تومن هم سود شبکه پخش. هزینه‌های تولید هم که دیگه بعد از پونزده بیست سال قطعا مستهلک شده. پس اگر هر سی‌دی رو 1500 هم بفروشند 100 درصد سود کردند. پس چرا 4000 تومن؟ تازه این بحث مال ما هنردوستان خردمنده؛ بی‌خردها که مفت و مجانی دانلودش می‌کنند و حالشو می‌برند. پس بهتر نیست به بچه‌ت پول بدی تا نره سر جیبت!؟"
بگذریم؛ غرض معرفی دو موسیقی بود که سر درد دلم باز شد.
در کاست مهربانی شعری زیبا هست که با یک موسیقی فوق‌العاده ترکیب شده. شعر، نامه‌ایست که یک رزمنده به مادر آبادانی‌اش نوشته و در آن، با زبانی لطیف، به واقعیات تلخ جنگ اشاره کرده اما موسیقی آن، صدایی آسمانی و زیباست که روح را به پرواز درمی‌آورد. می‌توانید آن را از این‌جا  دانلود کنید.
با شنیدن این قطعه عاشق آن موسیقی شدم و خیلی این در و آن در زدم تا پیدایش کنم اما نشد که نشد. مدتی بعد یک مجموعه ام‌پی‌تری از کارهای ونجلیس رسید از دست محبوبی به دستم و با شگفت‌زدگی بسیار، آن قطعه موسیقی را در آن یافتم. اسمش ساعت 12 بود و مدتی روز و شبم را کیفیت بخشید. این‌جاست، گوش کنید ببینید شما هم دوست دارید؟
و در همان مجموعه یک کار دیگر هم دیدم که مشابه کار قبل بود؛ آن هم این‌جاست.
خلاصه برای من موسیقی حنجره انسان با هیچ موسیقی دیگری قابل قیاس نیست. احساس می‌کنم با آن صعود می‌کنم و به عرش می‌روم. احساس می‌کنم این صدا از جنس صداهای زمینی نیست. خیال می‌کنم فرشته‌ای از بهشت آمده و این را خوانده و برگشته... خلاصه یک وضعی...

قربان دستتان اجازه بدهید بیش از این احساساتی نشوم. فقط خواهشمندم اگر چنین متاعی در دست و بالتان هست رو کنید و خانواده‌ای را از نگرانی برهانید.




۹۰/۱۲/۰۴
ــ ـکمشـــ

نظرات  (۱۸)

یادش به خیر دوستی داشتم که هیچ وقت با این کاست های مرحوم شکیبایی کنار نیامد، گیر داده بود طرف که اینقدر سیاه است، چرا گریم کرده و عکس روی جلد کاستش از سفیدی می درخشد!

پاسخ:
تقریبا هممون حتی برای بیرون رفتن از خونه گریم می‌کنیم. این چه اشکالی داره؟
اینجی از شانس هاما. دو سعت نظر هادمین آخرش خطا هادو!!
تازه دانلوداژ جی نچو! خاب ندگنا سیدیژ بخچه هاما برسندین که هم رعایت حالمون گنو و هم قانون کفی رایت رعایت؟
بهرحال دسدون درد نکرو! باید بژگیران دانلود کران بلکه حالم یاقاییو!
راسی دو سه رو اشان سفر ایشاله. هممون ندی حلال کردین. خداحافظ

پاسخ:
- خوش بیدرنه مانی.
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا(با کسره) ؟؟ زرنگی؟؟؟
دانلود کنیم که بمون بگی بی خرد؟؟؟؟
"بی‌خردها که مفت و مجانی دانلودش می‌کنند و حالشو می‌برند.."
--------
پری خانی و صدای پای آب رو گوش دادم با صدای خسرو شکیبایی.
علی کوچولو از پری خوانی و صدا کن مرا از صدای پای آب رو توصیه می کنم.

پاسخ:
- درسته هر دو قشنگند.
حالا برای اینکه بهانه داشته باشید که دانلوود مجانی می کنید اینهمه چرتکه می اندازید؟!! خودت که خلاف می کنی می خوای بچه ها هم خلاف کنند. آقا جمع کنید این دکان دانلوود مجانی را!!! به این نیشخند هم نگاه نکنید خیلی هم جدی هستم!
از اینها گذشته من عاشق صدای گرم خسرو شکیبایی هستم. این دو آلبوم رو من سالها گوش می دادم. تو دهه هفتاد. اونوقت که هنوز همه شماها نی نی بودید!! هنوز هم دارمش اما ایرانه! پول هم دادم خریدم. اونکه نمی تونه ببینه!! یکی اش هم کادو. البته اونوقت امکان دانلوود نبود. نوار کاست بود!! اگر هم بود بازهم من می خریدمش.
موسیقی حنجره یه جوریه واژه اش!! زمخته!

این حسید ایزن اند خوساریو! من حالیم نی. شما داردین تبلیغ دانلوود مجانید کردین!
دیر ا جون! پس شما جی همسال عمرو عاصدین؟!!!

پاسخ:
- دیر از جون ندارو هاله. پیر گنایان بشه پی کارژ. پیری جی اندی که اداژنده ود نی...
۰۵ اسفند ۹۰ ، ۱۰:۰۰ مهدی حاجی زکی
از تبلیغ برای شرکتهای موسیقیایی و ترویج فرهنگ دانلود مجانی که بگذریم
لینک اولت را دانلود کردم و رفتم به سال هفتاد و خرده ای
آنجا که دستی برآتش موسیقی شهرم داشتم و با آنکه هیچ نمی دانستم اما افتخار داشتم جدید ترین کاست ها را برای مردم هنر دوست شهرم مهیا کنم
آنجا که مامن و خلوتگاهم زیر زمین خانه آقا حشمت و عزیز خانوم بود
آنجا که اسمش را محمود برادر ناتنی ام " طنین صوت" گذاشت
آنجا که مادربزرگم بود همراه با خسرو بی تفاوت زندگی ام ؛ سلامش دادم
مادر سلام ...
گفتم بودی؟!! اما حس می کنم هنوز هم هستی ...
خنده زیبایت را وقتی از پدر بزرگ قهر می کردی و به خانه ما می آمدی هنوز بخاطر دارم ...
و هیچ گاه ندانستم آن خنده از روی چیست
وشاید می دانستی ماندنت در خانه ما؛ بیشتراز یک ساعت دوام نخواهد داشت
چون نگران بودی پدربزرگ با شکم گرسنه به سر زمین برود ...
مادر ...
سلام ...
(اما لینک دوم و سوم رو نتونستم دانلود کنم گمونم خراب بود)
ممنون کمش یه چیزایی داشت یادم می رفت
یادم اومد ...
هوس کردم برایش یک دکلمه بخوانم آماده شد برایت می فرستمش ...

۰۵ اسفند ۹۰ ، ۱۷:۰۷ مهدی حاجی زکی
خسرو بی تفاوت زندگی من یه اسم خاص؛ مخصوص خود خود مهدی ه
خسرویی که بی تفاوتی اش به دنیا را می توانستی از تکان های مکرر سرش بفهمی ...

پاسخ:
این بی‌تفاوتی رو خیلی دوست دارم. قدرت عظیمیه...
۰۵ اسفند ۹۰ ، ۱۷:۴۷ مهدی حاجی زکی
این قدرت عظیمی خیلی اشناست داداش!!!
بچه خونساره ؟

پاسخ:
برو خونتون بچه. اینجا وایسادی با من کل‌کل کنی؟
خوب هر چیزی یه دوره ای داره .
دورش که تموم بشه میشه گنجینه .
یادمه یه زمانی برای یه فول آرشیو از عارف و فرهاد و ویگن 30 هزار تومن ناقابل پرداخت کردم .



پاسخ:
من اصلا اهل گنجینه بازی نیستم، اگر چیزی رو دوست داشته باشم به خاطر خودشه نه تاریخچه‌ش و یا قیمتش یا معروفیتش یا نایابیش.
سلام
ما که طبق معمول نتونستیم لینک ها رو دانلود کنیم.
حالا شما گوش بدید و واسمون تعریف کنید.
متشکرم.

من دارمی!

پاسخ:
اومحل این به چه زبونی بود؟
اولی رو تونستم بشنوم و راستش با سلیقه من جور در نیومد یه جورایی دلم اشوب شد نمیدونم شاید این اهنگ ها زمانی که با خاطرات همسو و تداعی میشن نوع تاثیرشون مشخص میشه!و اینکه زمانی که آدم اهنگی رو میشنوه خلق و خوی ان لحظه هم مهمه!

پاسخ:
دوتای دیگه رو هم گوش کنید مطمئنم با اولی فرق دارند چون اولی به زمینه‌ای خاص منسوب شده.
وای خدای من نمیدونی وقتی این متن و داشتم میخوندم کمش و چجوری تصور کردم.فکرشو بکن مردی میانسال با لباسی ژولیده در حالی که موسیقی داره پخش میشه داره به سبک کارتون آناستازیا در قصری با شکوه(شکوه انسانی) با یک عدد بیل تانگو میرقصه و موزیک زیبا در حال پخشه.حالا با این نوع موسیقی ببین چه تانگویی شود این یکی.بچرخ و بخون و به اوج برو...
و به قول خودش"خلاصه یک وضعی"
از همه این ها که بگذریم فقط بعضی وقت ها از صدای شکیبایی خوشم میاد نه همیشه بقیه رو هم دانلود نکردم چون حسش نبود

حس نقض کردن قانون کپی رایت و نداشتم.میومدم دانلود میکردم اونوقت یه عمر باید جواب وجدانم و میدادم

پاسخ:
گفتم که اون دوتا از ونجلیسه و کپی رایت ندارند. در واقع اصلشون تو ایران عرضه نمیشه. (آیکون بستن راه تمام بهانه‌ها و تحمیل خشونت آمیز سلیقه یا یه همچین چیزی!)
دومی که نشد ولی سومی رو گوش کردم راستش بدتر از اولی بود و برای خودم شده سوال میدونید شاید به این جهته که کلا من با آهنگ بدون متن میونه خوبی ندارم و به نظرم میاد شخصیت شما و حال و هوایی که دارید خیلی متفاوت از سایریینه!البته ببخشد این از بدسلبقگی منه نه از انتخاب شما!

همشهری گرامی سلام
پنجره ای تازه گشوده ام
تا هوای تازه
افکارم را نوازش دهد
منتظر حضور ونظرات ارزشمند شما هستم
درست حدس زده بودم.از اولی خوشم نیومد.خشونت صداشو دوست ندارم.صدای پناهی و بیشتر میپسندم.دومی و خودم داشتم قبلا ولی سومی جدید بود.در کل ضرر نکردم از دانلودشون.مرسی

پاسخ:
خواهش میکنم
کمش احساستیم قربون

پاسخ:
تو قربون جیگرم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی