ـــــــــکُمِـشـــــــــــــــــــــــــــ

ـــــــــکُمِـشـــــــــــــــــــــــــــ

بایگانی

نسبیت خرافات

۲ بهمن ۱۳۹۱
به نظر من تقریبا تمام آدم‌ها به خرافات اعتقاد دارند ولی آن را طوری تعریف می‌کنند که خودشان مشمولش نشوند.





۹۱/۱۱/۰۲
ــ ـکمشـــ

نظرات  (۲۵)

۰۲ بهمن ۹۱ ، ۲۰:۵۳ هادی افسرولایی (کلثوم ننه)
اتفاقا من از اون آدمایی هستم که از خرافات متنفرم وبراشم دلیل دارم
وتا حالاشم به هیچکدومش عمل نکردم مگر برام اثبات علمی شده باشه

پاسخ:
جدی؟ این علاوه بر علم قدرت و توانایی بالایی می‌خواد.
سعی بنده بر این است که به امور غیر منطقی اعتقاد نداشته باشم و به قولی بر خرافاتی نیستم .
ممنون میشوم بیشتر توضیح دهید و یا برای فرمایش خود مثال بیاورید...

سلام قربان -خرافات، جمع خرافه و در اصل به معنای حکایت های شب است؛امادر تداول فارسی زبانان، به سخنان نامربوط و پریشان که خوشایند باشد و به کلام باطل و بی اساس گفته می شود به قول ولتر در کتاب روان شناسی خرافات که (خرافات یعنی برخوردهای غیر علمی-کارهای غیر منطقی وغیر معقول).ودر کتاب فرهنگ ابجدی خرافات را به معنای سخن بیهوده و یاوه معنی کرده‌اند.
ببنید جناب کمش:خرافات وعاقید خرافی منحصر به من وشما وایران وایرانی نیست درنقاط مختلف جهان :
پرستش طبیعت-پرستش آتش-درخت-یا دیوار مشهور یهودیان که به عقاید انها دیوار بهشت یا کوتل نام گذار شده ووووووووووواین خرافات ها موج میزنه .
در باب اینکه شما فرمودید طوری حرف میزنیم که مشمولش نیستیم باید عرض کنم که ما اصولا انچه که هستیم رو رو نمیکنیم همه نقابهایی رو محکم به صورت گرفتیم تا ماهیت اصلی مون هویدا نشه .من به شخصه خودم از عدد13 بیزارم با علم به اینکه 13هم عددی است مثل بقیه ارقام.اما انچه باعث القای نحس بودن این عدد بینواشده به ذهن من چیزی نیست جز یک سحن بیهوده وموهوم از گذشتگان.
مانا باشید.

اوه به به چه نظری گذاشته بالایی خدایی یادگرفتیم کمش جان خیلی

۰۲ بهمن ۹۱ ، ۲۱:۲۰ انیس الدوله
به نظر من تقریبا تمام آدمها به جز ناصرالدین شاه عزیز خرافاتی بیش نیستند

کسی که به چیزی اعنقاد دارد دلیلی برای پنهان کردنش ندارد مگر اینکه از صداقت به دور باشد. من که از گفتن خرافه هایی که ته دلم را قلقلک می ده ابایی ندارم

سلام
شاید اون چیزی که از نظر من خرافات باشه از نظر یکی دیگه اعتقاد باشه از نظر یکی دیگه فقط یه شوخی...
ادای روشنفکر بودن فکرو خاموش میکنه چون همیشه درحال گفتن مباداست و به چیز دیگه فکرنمیکنه! مبادا اینجا اشتباه کنم،مبادا اونجا اشتباه بخندم، تایید کنم، تکذیب کنم و... اما یه روشنفکر واقعی آروم و از گفتن تفکراتش واهمه نداره و از مبادا بدور... مهم فکر روشن و زیباست.

این درمورد بیشتر رفتارهای ضد ارزش مصداق داره، و کلا تعریف خاص ما از اون یا همون توجیح باعث میشه که چشمامونو بروی اشتباهات خودمون ببندیم.


ولی در مورد خرافه، بعضی چیزا رو با اینکه عقل میگه خارفاته، یه حسی یه وقتا هی وسوسه ت میکنه که شاید این از امور ماوراییه و عقل تو بهش قد نمیده


ایزن گنو که وختی پر جورو به پاچین آواجیمه گنو ، عقب منه نو تا یگ چویی از جورو بحمرو...
من جی ورمالان

اومحل کلی من دشمون دو و دلواپشت گنو که این نوه اژگو من بکشو...

می گند اگه آدم یکی در میون پست کوتاه و بلند بذاره آخرش یه روز ته چاه میمیره.
فکر نکنی خرافاته ها، جدی می گم. مواظب باش.

۰۳ بهمن ۹۱ ، ۰۹:۱۰ مهدی حاجی زکی
همین جمله ای که نوشتی خودش می تونه خرافات باشه!!
اینکه: "تقریبا همه آدمها به خرافات اعتقاد دارند ولی جوری تعریف می کنند که خودشون مشمول نشن "
دقیقا خودت هم جوری تعریف کردی که مشمول نشی
یعنی نگفتی همه آدمها بلکه گفتی تقریبا همه آدمها
شایدم یه جورایی خواستی تئوری خودت رو به اثبات برسونی ولی در کل خرافات چیزیه که ما خودمون می سازیم
مثل همین جمله ای که تو ساختی

۰۳ بهمن ۹۱ ، ۱۴:۲۷ مهدی حاجی زکی
جیگر جون تو انگار تا یه شکلک مسخره آخرش نذارم نمی فهمی من چطوری می نویسم؟!!
بعد از این همه مدت منو نشناختی خداوکیلی؟
نه خدایی چی شی به خودت می گی ؟

خدا وردگیرو که نه رفاقتت مث آدمو نه دشمنید
مین روحدم گچ گِفت راس راسی


بستگی داره جه نوع خرافاتی!!!!!یا اینجوری بگم که برداشت شما از خرافات جیه؟!!

چون بیشتر این خرافات داخل رسم و رسوم زندگیمون شده یه جورایی شده شیوه زندگی!!!!!!!

به نظر من خرافات هم در حد کم تو زندگی باشه بد نیست!!ولی زیادش نه

دوست عزیز به نظر من خرافه اصلن نسبی نیست چون دائر مدار بحث در خرافه حق وباطل است وحق وباطل جزء امور نسبی به حساب شمرده نمی شوند
که اگر این گونه باشد هیچ کس را برای هیچ کاری نمی شود مورد مواخذه قرار داد
خرافه یعنی حق پنداشتن چیزی که باطل است .اینکه دیگری حقی راکه ما میشناسیم باطل بپندارد اشتباه اوست
نسبیت مختص رفتارهاست نه اصلی مانند حق و باطل

اعتقادات دینی و خرافه در جامعه ما خیلی به هم امیخته. و گاهی مرزشون نامشخصه. گاهی شما به یک خرافه معتقد نیستید اما انقدر تبدیل به امری ذهنی شده که ناخوداگاه به ان اهمیت میدهید

۰۳ بهمن ۹۱ ، ۲۱:۱۹ مردمان رباط
برای بهبود وضع کشاورزی و آبیاری در خوانسار در جستجوی طرح های دوستان برای به کار گیری هستیم به وبلاگ ما سری بزنید و نزرات خود را ارسال فرمایید.با تشکر وبلاگ مردمان رباط

پاسخ:
اصلا بدید خودم براتون بکنم. هر چی چاه بکنید بازم کمه
مون خا نظری نداران اما جوند سرد گنو داره کم کم این طرفدارا مون مخژون بید خوسه نامرد اگ زونبنده کمش یعنی چه عصلژ نچنده ای او زیر کا...

یک کمی دیر بجنبایان

ولی حرفم دقیقا حرف الهام خانوم به

کاشکی خرافات ( چه خب چه ود ) ری اصول و عقاید اساسیمون مخصوصا اعتقادات دینی مذهبی اثر بیننو

۰۴ بهمن ۹۱ ، ۱۳:۰۵ حمید امینی
در بعضی از مو اقع خرا فات لازمه زندگی هست. بخصوص در ایران ما,

پاسخ:
اینم حرف درستیه. تقریبا همه با خرافات آرامش میگیرند.
۰۴ بهمن ۹۱ ، ۱۸:۱۸ مردمان رباط
خرافات، جمع خرافه، به معنای عادات و عقایدی است که برخلاف عقل و منطق و علم باشد و با موازین شریعتْ سازگار نباشد. خرافات و اوهام، مانعی برای رشد خرد و اندیشه انسان ها به حساب می ایند و باعث دوری آنها از مسیر سعادت و کمال می شوند. بسیاری از ستمگران تاریخ برای تحکیم قدرتشان، از طریق ترویج خرافات بین مردم، اهداف خود را دنبال می کردند، آنها می دانستند تسلّط بر مردمی که به جای عقل، دنباله روی اوهام و خرافات هستند، آسان تر است. امّا پیامبر اعظم(ص) با هدایت مردم، آنها را به سلاح ایمان و عقل و منطق تجهیز کرد تا خرافات را از معنویت، و اوهام را از واقعیات باز شناسند. دین اسلام، غل و زنجیرهای خرافات و موهومات را از دست و پای اندیشه و عقل مردم برداشت.

کمش جونی خوفی؟

پاسخ:
چاکریم داداش بد نیستیم
۰۴ بهمن ۹۱ ، ۲۰:۴۴ هادی افسرولایی (کلثوم ننه)
خرافه زدایی به شیوه طنز یکی از پر اثر ترین و همه پسند ترین روش هاست و البته کتبی که به این منظور نگاشته میشوند باید علاوه بر بکارگیری طنز یا فاکتورهای خاص تاثیر گذاری ، واجد محتوای علمی لازم در مبارزه با اوهام و خرافه پرستی نیز باشد .
کتاب "کلثوم ننه " یکی از کتبی است که در این زمینه موفق بوده و در عصر و زمان خویش سعی در بکارگیری قالبهای همه پسند برای زودودن خرافات از افکار عامه مردم نموده است .
نظر آیت ا... خامنه ای درباره کتاب «کلثوم ننه»
"مسئله دیگر، مبارزه‌ى با خرافات است. در کنار ترویج و تبلیغ معارف اصیل دینى و اسلام ناب، باید با خرافات مبارزه کرد. کسانى دارند روزبه‌روز خرافات جدیدى را وارد جامعه‌ى ما مى‌کنند. مبارزه‌ى با خرافات را باید جدى بگیرید. این روش علماى ما بوده. مرحوم آقا جمال خوانسارى، عالم معروف، مُحشىِّ شرح لمعه - که حاشیه‌هاى او را در حواشى شرح لمعه‌هاى قدیم دیده‌اید. نمى‌دانم حالا هم چاپ مى‌شود یا نه. پسر مرحوم آقا حسین خوانسارى (که پدر و پسر از علما و برجستگان تاریخ روحانیت شیعه‌اند) - سیصد سال پیش براى اینکه خرافات را برملا کند، کتابى به نام «کلثوم ننه» را نوشت، که الان هست. بنده چاپهاى قدیمش را داشتم و اخیراً هم دیدم مجدداً چاپ شده است، که چاپ جدیدش را هم براى من آوردند. ایشان با زبان طنز، معروفترین خرافات زمان خودش را به زبان فتواى فقهاى زنان درآورده و مى‌گوید زنان پنج فقیه بزرگ دارند! یکى‌اش، کلثوم ننه است! یکى، دده بزم‌آراست! یکى، بى‌بى‌شاه زینب است! یکى، فلان است. آن وقت از قول اینها مثلاً در باب محرم و نامحرم، در باب طهارت و نجاست و در باب انواع و اقسام چیزها، مطالبى را نقل مى‌کند. یعنى عالم دینى به این چیزها مى‌پردازد. ما خیال مى‌کنیم اگر با یک مطلبى که مورد عقیده‌ى مردم است و خرافى و خلاف واقع است، مقاومت کردیم، بر خلاف شئون روحانى عمل کرده‌ایم؛ نه، شأن روحانى این است."

سلام به روزم:
3-نقدی بر امام جمعه خوانسار
منتظر نظرات شما هستم

پاسخ:
وقتی به روز میشی تو لیست لینکها بالا میای و میفهمم.
سلام به روزم:

بابای من دوشنبه ها ناخن نمیگیره.چهارشنبه ها حمام نمیره.مامانم شنبه ها خرید نمیکنه.کلا شنبه ها پول خرج نمیکنه. دم آفتاب زرد(غروب)جاروکردن و خوابیدن و مهمونی رفتن ممنوعه.فلسفه شو من که نمی فهمم.ولی یکی از عادات من خوابیدن دم غروبه.خب از سرکار میام خسته ام. بعدشم چهارشنبه ها نوبت استخر خانوماس که بعدش باید بری دوش بگیری.پس نتیجه میگیریم خرافات در آینده نزدیک ریشه کن میشه به سلامتی

دیروز روی یخ ها در سطح جاده های خوانسار لیز خوردم چه لیزخوردنی.کارم به بیمارستان کشید....امروز همکارم میگه چند سالته؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
مونده بودم چه ربطی داره گفتم27
میگه 27 روز طول میکشه خوب شی خیلی خودتو اذیت نکن.
جواب دندان شکن دیروزتوی سرم موج می خورد.......

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی