ـــــــــکُمِـشـــــــــــــــــــــــــــ

ـــــــــکُمِـشـــــــــــــــــــــــــــ

بایگانی

خانم‌ها مقدمند؟

۱۳ بهمن ۱۳۹۱
من نمی‌فهمم چرا می‌گند خانم‌ها مقدمند؟ به نظر من جمله‌ی "خانم‌ها مقدمند" ریشه در مردسالاری داره. احتمالا این جمله(که به نظر می‌رسه از تمدن غرب اومده باشه)، نمادی برای جبران حقوق سلب شده‌ی خانم‌هاست. شاید هم شکلاتی به منظور سرپوش گذاشتن به نادیده گرفتن حقوق اون‌ها.
به نظرم وقتی برای زن، شانی برابر با مرد قائل باشیم نیازی نیست چنین امتیازات صوری و بی‌فایده‌ای به زن بدیم.

یاد شعری از بافقی می‌افتم:

این استـــر چموشِ لگدزن از آن من
آن گــربه مـصاحــــب بـابــا از آن تو!

از صحن خانه تا به لب بام از آن من
از بام خانــــه تا به ثریــــا از آن تــو!




۹۱/۱۱/۱۳
ــ ـکمشـــ

نظرات  (۱۵)

کلیات حرف درسته، مثلاً حق رای برای زنان در غرب حدود هفتاد هشتاد سال پیش پس از تلاش های بسیار به اونها اعطا شد. ولی مقدم بودن خانم ها به نوعی توجه به شرایط فیزیکی انسان‌هاست، همونطور که تقدام بیشتری برای افراد مسن‌تر قایل هستیم یا مثلاً صندلی خودمون در اتوبوس یا مترو رو به اونها می دیم

پاسخ:
قبول دارم که فیزیولوژی خانمها برای کارهای سخت پرورش پیدا نکرده اما این حق تقدمها معمولا به شرایط سخت مربوط نیست. مثلا موقع ورود و خروج و یا نشستن روی صندلی اوتوبوس و مترو. این کارها سخت محسوب نمیشند و زن و مرد نداره.
آره والا
اصولا در موارد بی ضرر نظیر رد شدن از در خانوما مقدمند و وقتی کار به مسائل اصلی میکشه، زن نباید خودشو قاطی ماجرا کنه؟

خدایی غیر از چارچوب در کجا دیگه این جمله رو شنیدی؟

متاسفانه خانم ها هم همچین بدشون نیومده از این حق تقدم.
بلا نسبت خانمهایی که اینجا رفت و آمد دارند، خانم ها همه جا از این حق به خوبی دفاع می کنند. یعنی یه جورایی این لطف مکرر آقایون شده وظیفه مسلم.
من که نه در صف نون نوبتمو به خانما میدم و نه توی اتوبوس صندلیمو .

پاسخ:
منم نه به کسی جامو میدم و نه نوبتمو مگر وقتی که کسی رو مستحقتر از خودم در اون مورد خاص ببینم فرقی هم بین زن و مرد نداره.
ترجیح میدم نظر ندم!

اما من همیشه ازاین جمله بدم میومد:خانم ها مقدمند

این یعنی ترحم داشتن به خانم ها یعنی باید هواتونو داشت!

درصورتیکه الان خیلی از زنها «مـــــــــردتر» از خیلی مردها هستـند.
(بلانسبت بعضی مردها)
همه باهم مساوی هستند درخلقت خدا

قابل توجه مردای متاهل عزیز:

داژنده سکه بگنا یک و نیم ملیون

حلا ابی خودون زوندین و حق تقدم ..........



پاسخ:
راسه واژه این حق تقدما از ترس سکه جی هو. با این کارا اژونگو زنگه خر کردنده...
۱۴ بهمن ۹۱ ، ۱۴:۰۴ مهدی حاجی زکی
من به اینش کار ندارم که حق تقدم خانوما حقشونه یا نه
کلا زنو چه به حق تقدم
دِ همن لوس بازیا رو در آوردین که سوارتون شدن دیگه
زن باید فقط بشوره و بسابه
زنباید تمام تنش بو قورمه سبزی بده
چه معنی داره زن حق تقدم داشته باشه ...
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
گویند پس از این گفتار حکیم م ح ز خشتکش به دریدند و در افق محو گردانیدند

پاسخ:
هم حقدو بیدمالنده به دیوار
۱۴ بهمن ۹۱ ، ۱۴:۳۹ مهدی حاجی زکی
پعه باز به ما رسیدی وارسیدی ...

پاسخ:
پعه به تو که نمیذاری یه جواب درست بذارم رو دلت!
۱۴ بهمن ۹۱ ، ۱۶:۲۲ مردمان رباط
بسم الله الرحمن الرحیم
بهترین منبع مطالعه در این زمینه، کتاب نظام حقوق زن در اسلام شهید مطهری است.
اونجا ادوار تاریخی زن سالاری یا مرد سالاری بررسی و نقد شده و به اشکالات قوانین خاص اسلام پاسخ داده شده است.

پاسخ:
نظر شما چیه؟
موافقم یا همون لایک

جی بگم والا.آه از نهادم بلند شد.به عنوان یه خانم حس خوبی بهم دس نمیده وقتی مردهامیگن خانوما مقدمن.دقیقا میخان بگن هورا....کلاه گشادی سرتون گذاشتیم.ما همیشه به شما احترام میذاریم.ولی دریغ و آه و افسوس........

مخالفم آقا مخالفم
این بحث بانوان در جامعه ی ما یه بحث فوق العاده پیچیده ست، کما بیش راجع بهش مطالعه و تحقیق کردم ولی راه به جایی نبردم
جز بحث الکی و اعصاب خوردی هیچ نتیجه ای نداره!

۱۵ بهمن ۹۱ ، ۱۷:۳۰ مردمان رباط
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام بر جناب کمش
این که عرض کردم بهترین منبع نظام حقوق زن در اسلام شهید مطهری هستش، یعنی نظر من هم دقیقا مانند ایشونه.
بعد احتمال میدم یا اون کتاب رو کامل نخوندید یا با دقت نخوندید. من خودم شاید تا حالا سه چهار بار خودش و خلاصه اش رو خوندم.
درباره این که فرمودید نظر ایشون مربوط به سی چهل سال پیشه، انتقاد دارم؛ ایشون نظر اسلام رو بیان فرمودند و به ن ظر میاد هنوز بهتر از ایشون و جامع تر از ایشون کسی به نظام حقوق زنان از نظر اسلام نپرداخته باشه.
حاضرم اگه به اون کتاب اشکالی دارید به هم دیگه مباحثه کنیم تا هم من روشن تر بشم و هم از شما مطلب یاد بگیرم.
متشکر و ممنون

پاسخ:
ضمنا من اون کتاب رو نخوندم اگر نکته جالب توجهی داره تو اینجا یا تو وبلاگتون بهش بپردازید استفاده کنیم.
بنظر میرسه افراد هنگام استفاده از این اصطلاح هدفشون عمدتا جلب توجه سمت مقابل باشه.
و این اصطلاح تنها صورت گفتاری یک اندیشه کاملا عاقلانه ، اون هم هنگام ورود به خانه است که معمولا از طرف آشنایان یک خانم بهش گفته میشه.
روشنتر میگم : مردان معمولا برای اینکه نشون بدن از خانمهای نزدیک و اشناشون محفاظت میکنن( بمعنای کلی) ، زودتر از اونا از خونه خارج میشن(مثلا برای اینکه دیرتر در معرض دید نامحرم باشه یا دلایلی دیگه از نظر خودشون ) و لی میذارن زودتر وارد بشن.
این رفتار برای اکثر خانم هایی که به خانواده خیلی پایبندند (از جمله زنان فدیم ) لذت بخشه.
امروز باروشهای دیگه ای میشه به این نیاز زنان در عمل توجه کرد البته در حدی که برای اونا احساس امنیت ایجاذ کنه.

۱۶ بهمن ۹۱ ، ۲۱:۵۸ مهر صراط خوانسار
"مهر صراط خوانسار"
مؤسسه فرهنگی صراط، مجری طرح ازدواج آسان در خوانسار
با عالیترین خدمات و نازلترین قیمت
انجام مراسم عقد و عروسی با کمترین هزینه
برای کسب اطلاعات بیشتر به آدرس www.mehreserat.blogfa.com مراجعه بفرمایید.و یا با شماره های 03712226268 و یا 09139722686 تماس حاصل بفرمایید.
.
از شما مدیر محترم وبلاگ تقاضا میشود برای آگاهی همشهریان عزیز از این طرح پست جداگانه ای را به این خبر اختصاص دهید-با تشکر فراوان
تاخیرم رو ببخشید سرما خوردگی شدید یه چیزایی تو مرز رفتن و جنون .....

به نظر من حرف زدن و شعار دادن خیلی آسونه و هیچ گونه هزینه ای هم نداره

باید در عمل و در واقعیت ببینیم که چند مرده حلاجیم .....

پاسخ:
دقیقا همینطوره. بسیارند مردان روشنفکری که سخنرانی حقوق زنان میکنند اما در عمل مردسالارند...

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی