ـــــــــکُمِـشـــــــــــــــــــــــــــ

ـــــــــکُمِـشـــــــــــــــــــــــــــ

بایگانی

معما

۱۵ مهر ۱۳۹۲
دو همسایه، از یک  شرکت خدمات منزل در خواست دودکش‎پاک‎کن کردند. شرکت فورا دو دودکش‎پاک‎کن به آدرس آن‎ها فرستاد.
یکی از خانه‎ها قدیمی بود و مدت‎ها بود دودکش‎هایش پاک نشده بود ولی دیگری نوساز بود و دوده چندانی در دودکش‎ها نداشت. هر کدام از کاگرها به خانه‎ای رفتند و کارشان را شروع کردند.
در پایان روز دو همکار از کارشان فارغ شدند و به حیاط آمدند تا لباس عوض کنند و به خانه بروند. آن که در خانه قدیمی کار کرده بود کاملا سیاه و کثیف شده بود اما کارگری که در خانه جدید کار کرده بود تمیز مانده بود.
کارگر تمیز دست و صورتش را شست و لباس عوض کرد اما کاگر سیاه بدون شستن دست و صورتش لباس عوض کرد و با هم به خانه رفتند.
آن‎ها سفید پوست بوده و حدود چهل سال سن داشتند و بیش از ده سال بود که در همسایگی هم در یک ساختمان معمولی زندگی می‎کردند و هر دو دارای زن و فرزند بودند.

به نظر شما چرا کارگر تمیز دست و صورتش را شست اما کارگر کثیف نه؟




پاســخ:

خودم وقتی این معما رو شنیدم نتونستم جواب بدم. فکر نمی‎کردم این‎جا هم کسی بتونه پاسخ بده اما همون‎طور که تو نظرات می‎بینید یکی از دوستان به نام خانم مهناز پاسخ درست دادند. از هوش معمایی ایشون شگفت زده شدم. شانس آوردم جایزه تعیین نکردم.

کارگرها آینه هم بودند. کارگر سیاه به دوست سفیدش نگاه کرد و تصور کرد خودش هم تمیزه و نیازی به شستشو نداره و کارگر تمیز هم به دوست سیاهش نگاه کرد و خیال کرد خودش هم کثیف شده و رفت و دست و صورتش رو شست.



نتیجه اخلاقی:
آیا می‎شه هر کسی رو آینه خودمون بدونیم؟
اگر فردی رو پیدا کردیم که شباهت‎هایی به ما داشت - مثلا هر دو دودکش‎پاک‌کن و چهل ساله و همسایه و زن و بچه‎دار بودیم - چه قدر می‎تونیم اون رو آینه خودمون بدونیم؟
اصلا بهتر نیست برای خودمون آینه شخصی داشته باشیم؟




۹۲/۰۷/۱۵
ــ ـکمشـــ

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی