ـــــــــکُمِـشـــــــــــــــــــــــــــ

ـــــــــکُمِـشـــــــــــــــــــــــــــ

بایگانی

- شهردار شش میلیارد تومان دزدیده و الآن هم بازداشت است؛ از اصفهان بازرس آمده و مشغول درآوردن دزدی‌ها هستند. شهردار به فلانی و فلانی یک قطعه زمین مرغوب در اندیشه هدیه داده. تازه این‌ها چیزهایی است که درز کرده، معلوم نیست چه‌قدر دزدیده‌اند.


- قطر لوله‌های فاضلاب کم است. تازه فهمیده‌اند که این لوله‌ها جواب‌گوی فاضلاب شهر نیست. باید لوله‌ها را دربیاورند و با لوله‌های قطور جایگزین کنند. یک نفر درگوشی به من گفت از همان اول قرار بود لوله‌های قطور بگذارند ولی پیمان‌کار با مسئولان اداره‌ی آب تبانی کردند و لوله‌ها را عوض کردند و اختلاف قیمت را هم خوردند. حالا هم که گند کار درآمده کار را تعطیل کردند. پیمانکار فراری است و رییس اداره‌ی آب هم بازداشت شده.


- شهردار باغ کنار خانه‌ی ما را تغییر کاربری داد و یک قطعه از آن را به عنوان حق‌الزحمه گرفت. من خودم دیدم دیروز آمده بودند متر می‌کردند...


- این دهاقین قبل از شورا یه معلم ساده بیشتر نبود اما حالا بیا ببین چه برو بیایی داره! چه خونه‌ای، چه ماشینی، شنیدم شمال، ده هکتار شالیزار خریده. 1


این جمله‌ها آشنا هستند نه؟ امروز بعد از گذشت حدود دو سال از این شایعات، می‌دانیم همه دروغ بوده اما همین دروغ‌ها که امروز خنده‌دار به نظر می‌رسند، چند ماه جامعه و مدیریت شهری را به چالش کشیدند. علاوه بر آن مهمترین سرمایه‌ی جامعه یعنی "اعتماد اجتماعی" را خدشه‌دار کردند. حتی چه بسا هنوز کسانی باشند که خیال کنند این‌ها(یا گوشه‌ای از این‌ها) صحت داشته و "سر و تهش را هم آورده‌اند". یعنی در واقع هنوز اعتماد اجتماعی کاملا تادیه نشده. و این یعنی مردم همیشه منتظرند تخلف ببینند و افسوس بخورند و نور به قبر شاه بفرستند!
سوال این است:
چرا چنین شایعاتی ایجاد و پخش می‌شوند؟
کمی که این موضوع را بشکافیم می‌بینیم موضوع چه‌قدر ابتدایی است. مثلا اگر مردم بدانند که کل بودجه‌ی شهرداری در سال ۸۷ حدود هفده میلیار ریال است، رقم شش میلیارد تومان دزدی شهردار برایشان خنده‌دار خواهد بود. و بیشتر که فکر کنند می‌بینند شهرداری شهر را تمیز می‌کند، پروژه‌های عمرانی را به پیش می‌برد، حقوق کارکنانش را پرداخت می‌کند و هزار و یک کار ریز و درشت دیگر هم با همین بودجه و در مقابل چشمان همه انجام می‌دهد. در واقع از آن هفده میلیارد، حداکثر پنج درصد قابل سوء‌استفاده است که این پنج درصد هم زیر نظر شورای منتخب همین مردم خرج می‌شود. پس برای دزدیدن آن، کل شورا و شهرداری باید هم‌دست باشند و مگر این شدنی است؟
پس در این مورد خاص ،اعلام رقم کل اعتبارات شهرداری از بروز این شایعه و به چالش کشیدن مدیریت شهری و اعتماد اجتماعی جلوگیری می‌کرد. اما چرا این کار انجام نشده؟ یعنی اعضای شورا این موضوع را نمی‌دانند؟
چرا می‌دانند. من مطمئنم اعضای شورا اگر هم یک کتاب مدیریت شهری نخوانده باشند، که خوانده‌اند، لاقل یک فیلم کابویی دیده‌اند. از همان فیلم‌هایی که در شهری دورافتاده، مردم برای شهرشان، یک هیئت امنا انتخاب می‌کنند و آن‌ها هم یک شهردار و او هم یک کلانتر و کلانتر هم یک دستیار. در این فیلم‌ها نحوه تشکیل اولین شهرنشینی‌های مدرن را می‌بینیم. حتما دیده‌اید که فصل مشترک همه‌ی این فیلم‌ها، پلان‌هایی است که در آن هیئت امنا و شهردار مشغول توضیح دادن مسائل به مردمند و به محض بروز مشکلی، همه‌ی مردم یا نمایندگانشان دور شهردار جمع می‌شوند و از او توضیح می‌خواهند.
در واقع شورای شهر وکیل مردم در اداره‌ی امور شهر است و شان وکالت، شان توضیح و اقناع موکل است. یعنی وکیل موظف است هر قدمی را که برمی‌دارد برای موکل توضیح دهد. اما از طرفی این فرهنگ در شهر ما و شاید هم در کشور ما جا نیفتاده و از طرف دیگر این پست بیش از حد طولانی شده، پس اجازه بدهید بقیه‌ی موضوع را در پست بعد توضیح دهم.


1- این شایعه را خودم ساختم!

۸۹/۰۲/۲۶
ــ ـکمشـــ

نظرات  (۱۳)

اما منم دارم از این اومدن و رفتن خسته میشم همشهری

پاسخ:
و زندگی چیست جز این آمدن و رفتن‌ها و خستگی‌های ناشی از آن؟
با سلام بیلان در آمدها و هزینه های شهرداری در سال 89 در ویژه نامه شهرنما در تیراژ 3000 تا در فروردین 89 در بین همشهریان توزیع شد و همچنین در سایت شورا قرار گرفت که قابل دانلود و مشاهده می باشد اما ارقام واقعی شهرداری با ارقام گفته شده شما بسیار متفاوت است
ضمن سپاس از دقت نظر شما در مسائل اجتماعی (و ایضا شایعه بسیار هیجان انگیز جنابعالی در خصوص اینجانب!) و با علم به نیت خیر شما دوست بزرگوار به استحضار می رساند: برای اولین بار در زمان فعالیت سومین دوره شورای اسلامی شهر خوانسار بیلان درامد و هزینه شهرداری خوانسار جهت اطلاع عموم منتشر شد.
بیلان درآمد و هزینه 6 ماهه اول سال 86 در ویژه نامه شهرنما با تیراژ 2000 نسخه در سطح شهر و اماکن عمومی، بیلان در آمد و هزینه شهرداری در سال 86 به صورت عمومی در سطح شهر و بیلان عملکرد سال 87 نیز (همانطور که همسرم نیز در پست قبلی اشاره کرده اند) در 3000 نسخه در فروردین ماه سال جاری در سطح شهر پخش شده و حتی مورد اخیر جهت دانلود در سایت شورا و شهرداری (showra.khansar.ir)نیز قرار گرفته است که با توجه به این که جنابعالی اهل اینترنت و سایت و وبلاگ هستید، عدم اطلاع از این موضوع برای اینجانب بسی موجب تعجب است. به عنوان شاهد توجه شما را اکیداً به این پست دایی جان در فروردین 89 (که حتی جنابعالی نیز در مورد آن نظر داده بودید) جلب می کنم http://elengat.blogfa.com/post-24.aspx ایشان از انتشار جدول بلندبالای بودجه ها در سال 87 به جای 88 تعجب کرده بودند و بنده نیز توضیح لازم را در نظرات ایشان ارائه نموده بودم. قبول بفرمایید ما امکاناتی فراگیر چون رسانه ملی در اختیارمان نیست که بتوانیم به تمامی افراد اطلاع رسانی کنیم اما به سهم خود در جمع های عمومی که حضور یافته ایم راجع به عملکرد کاری و مسائل شهر گفت و گو کرده و گزارش عملکرد داده ایم. با این حال امادگی پاسخگویی به هر ابهامی را چه به صورت میزگرد اینترنتی در بلاگفا، تالار خوانساریها و یا فضاهای واقعی مانند دفتر شورای شهر خواهیم داشت. دفتر شورای شهر هر روز بعدازظهر از ساعت 5 عصر تا 9 شب و گاهی بیشتر از ان بجز ایام تعطیل با آغوش باز پذیرای همه دوستان می باشد. بهر حال امیدوارم چنانچه مایل هستید مطلب و نیز مبلغ اشاره شده در بودجه 87 که دقیقا 17.348.713.715ریال می باشد را هرگونه که صلاح می دانید به اطلاع دوستان بزرگوار برسانید تا خدای ناکرده شایعه ای جدید متولد نشود!!! از توجه شما در این خصوص سپاسگزارم.
۲۶ ارديبهشت ۸۹ ، ۱۷:۱۴ ششمین شماره شهرنما+بیلان درآمد و هزینه س
ششمین شماره شهرنما+بیلان درآمد و هزینه سال 87 شهرداری خوانسار
لینک بیلان 6 ماهه اول 86
http://showra3.blogfa.com/post-31.aspx

لینک بیلان سال 86
http://showra.khansar.ir/index.php?option=com_content&task=view&id=69&Itemid=198

لینک مستقیم شهرنما و بیلان 87
http://showra.khansar.ir/images/stories/shahrnema.pdf

لینک صفحه مربوطه در سایت شورا
http://showra.khansar.ir/index.php?option=com_content&task=view&id=233

لینک صفحه مربوطه در سایت شهرداری
http://shahrdari.khansar.ir/index.php?option=com_content&task=view&id=102

همچنین جهت اطلاع بیشتر در گوگل تایپ کنید: درآمد و هزینه شهرداری خوانسار
لطفا در صورت امکان توضیحات بنده و لینکهای مرتبط را ذیل مطلب اصلی خود درج فرمایید.
بیلان درامد و هزینه سال 88 نیز پس از ارائه تفریغ بودجه که معمولا جهت تصویب در خردادماه تسلیم شورا می شود نیز پس از تصویب به اطلاع خواهد رسید.
جناب آقای دهاقین و خانم قریب؛
اولا از توجه‌تان و ثانیا از این که نیت مرا خیر می‌دانید خیلی سپاسگذارم؛ به نظرم وقتی نیت خیر داشته باشیم و نسبت به هم خوش‌بین باشیم بسیاری از مسائلمان حل خواهد شد.
ثانیا فکر می‌کنم سوءتفاهم شده؛ احتمال می‌دهم نتوانسته باشم منظورم را خوب بیان کنم بنابراین منظورم را توضیح می‌دهم و از شما هم می‌خواهم در صورت دیدن خطایی در سخنانم، روشنم کنید. پیشاپیش امیدوارم من اشتباه کرده باشم:
یقین دارم می‌دانید عبارات "بیلان کار"، "گزارش کار" و "گزارش عملکرد" معطوف به گذشته‌اند یعنی سیاهه‌ای از فعالیت‌هایی که "قبلا" انجام شده‌اند را شامل می‌شوند. مثال‌های آن هم مواردی است که شما در نظراتتان نوشته‌اید و آدرس داده‌اید.
اما "برنامه و بودجه‌ی مصوب" معطوف به آینده است یعنی برنامه‌هایی که قرار است در آینده انجام شود و مثال بارز آن هم برنامه و بودجه‌ی سالانه‌ی کشور است که قبل از شروع هر سال برای سال بعد به تصویب می‌رسد(در سال 88 برنامه و بودجه‌ی سال 89 تصویب می‌شود).
حال با توجه به توضیح فوق آیا قبل از تاریخ شیوع شایعه‌ی سوءاستفاده‌ی مالی در شهرداری، مردم از اعتبارات مصوب آن سال خبر داشته‌اند؟ یعنی اگر فرض کنیم این شایعه در مهرماه سال 87 منتشر شد، آیا برنامه و بودجه‌ی مصوب سال 87، قبل از مهرماه آن سال منتشر شده بود؟
اگر پاسخ مثبت است من حرفم را پس گرفته و عذرخواهی می‌کنم و خواهش می‌کنم نسخه‌ای از برنامه و بودجه‌ی مصوب سال 89 را در اختیار بنده بگذارید و اگر پاسخ منفی است اجازه بدهید قسمت دوم مطلب را هم بنویسم و بعد بهتر بحث کنیم.
این را هم اضافه کنم که آن عدد چهار میلیارد فقط یک مثال بود و آن را اصلاح کردم.
باز هم ممنون
کمش عزیز، امیدوارم آنچه را اینجانب و همسرم نوشته بودیم را به عنوان اعتراض و سوء برداشت از جانب ما تلقی نکنید. قطعا نظر شما کالبدشکافی پدیده ای اجتماعی به نام شایعه و اسیب شناسی ان بوده است، اما به لحاظ تببین ذهن خوانندگان عزیز ارائه توضیحات قبلی ضروری بود. لذا ضمن تشکر از مطلب شما و نیز توضیحات بعدی توجه شما را به نکاتی دیگر معطوف می دارم:
1- شهرداری به عنوان یک نهاد خودگردان موظف است بودجه سال آینده خود را همه ساله تا اول بهمن ماه شامل پیش بینی درامد و هزینه های پیش بینی شده در دو بخش جاری و عمرانی جهت بررسی و تصویب به شورا تسلیم نماید. این بودجه در صورت تصویب از آغاز سال اینده قابل اجراست. آز انجا که عمده درآمدهای شهرداری از خود شهروندان تامین می شود، در ابتدای سال حساب شهرداری صفر بوده و به تدریج و همگام با کسب درآمد بر اساس بودجه، هزینه ها صورت می پذیرد. با توجه به این که کمکهای دولتی به شهرداری نسبت به کل بودجه بسیار ناچیز است با این حال همواره شورا، شهردار محترم و کارشناسان شهرداری تلاشهای فراوانی برای جذب کمک از طریق تهران یا اصفهان برای شهر انجام داده اند که به دلیل معذوریتهایی از بیان آن باید خودداری نمود.( آنوقت به جای تشکر بعضی ناآگاهانه و شاید مغرضانه مطرح می کنند که شهردار بودجه را برگردانده و شده بود شهردار نمودنه و بردندش آلمان!!! این بی انصافی و بی ایمانی نیست؟)
2- آنچه قانونگذار بر عهده شورا و شهرداری گذاشته انتشار صورت جامع درآمد و هزینه شهرداری است. اصولا در مبحث حسابداری و حسابرسی نیز چنین امری شایسته تر و درست تر به نظر می رسد. چرا که بودجه اولیه صرفا یک طرح اجرا نشده است که در مرحله اجرا با فراز و نشیبهایی مواجه می شود و در مرحله اصلاح دچار تغییر و سرانجام در مرحله تفریغ نهایی می گردد. و قانونا هم در همین مرحله حسابرسی صورت می پذیرد و مشخص می شود که ایا بودجه دچار انحراف بوده یا نه؟ گزارشهای حسابرسی کارشناسان رسمی از شهرداری خوانسار در سالهای گذشته همواره روند امور را در حد مطلوب گزارش نموده است که نمونه گزارش 86 آن در سایت شورا قابل مشاهده است.
ادامه دارد
3- توجه داشته باشیم که اعلام اولیه بودجه -علیرغم این که در قانون الزامی برای آن نیامده است- امری است که در صورت اجرا مخاطبان را با برنامه های در پیش رو بیشتر آشنا می کند ولی نمی تواند سندی برای اثبات عدم سوء استفاده محسوب شود. چرا که هنوز کاری انجام نشده و هزینه صورت نگرفته است. با این حال ممکن است تغییرات و اصلاحات موجود زمینه های ایجاد ابهاماتی را برای افراد نا آشنا به بودجه فراهم کند. (مثلا فرض کنید در طرح اولیه بودجه آزادسازی بخشی از فلان خیابان مد نظر قرار گیرد اما در طول برنامه اجرای پروژه دیگری الزام پیدا کند. انوقت است که یک فرد ناآشنا به قانون ممکن است بگوید دیدید بودجه ای که برای این جا گذاشته بودند را خوردند و بردند و از آینجور حرفها!!) البته بنده سعی می کنم قسمتهای عمده برنامه های شهرداری در سال 89 را جهت استحضار تقدیم شما نمایم.(قسمتهای عمده را عرض می کنم چون صفحات دفترچه بودجه زیاد است و این بخشها معمولا مورد نیاز عموم است)
4- اگر شهروندانی که به مجموعه ای چون شورا اعتماد نموده و اعضای آن را انتخاب نموده اند اعتماد خود را از آنان سلب ننموده و اطمینان حاصل کنند که آنان چشمهای ناظر مردم در امورند خیلی مسائل حل می شود. بعضی از ادمهایی که دور و بر ما هستند مثل شما حسن نیت ندارند که می فرمایید: "پس برای دزدیدن آن، کل شورا و شهرداری باید هم‌دست باشند و مگر این شدنی است؟" چه بسا بگویند اینها شورا را هم خریدند و هزار حرف. البته خوشبختانه در قضیه شایعات دو سال پیش ضمن اثبات کذب بودن ادعاها طی گذشت زمان، اعتماد مردم به شورا موجب خنثی شدن این توطئه ها گردید و بنده به نوبه خود از همه این عزیزان فهیم سپاسگزارم.
در پایان امیدوارم توضیحات بنده را ابداً به نشانه ناراحتی اینجانب تلقی نکنید. اصلا موضوع این نیست. بنده سعی می کنم "در حد ظرفیتم" انتقادات را بپذیرم و نظرات سازنده را با آغوش باز مورد استفاده قرار دهم و چنانچه توضیحاتی لازم است برای تببین اذهان مخاطب یا
مخاطبان تقدیم دارم. از این که وقت شما و خوانندگان عزیز را تضضیع نمودم پوزش می طلبم.
(متاسفانه قسمت اول این نوشتار به دلیل مشکل اینترنت پاک شد که امید وارم تکرار ان به اصل مطلب لطمه نزده باشد و منظورم را توانسته باشم ادا کنم)
دوست عزیزم جناب آقای دهاقین، می‌دانیم که شورا دولتی محلی است(البته می‌دانم که هنوز به مقام شایسته‌اش نرسیده). یعنی کاری را که دولت در سطح کشور انجام می‌دهد شورا در سطح یک شهر انجام می‌دهد.
به این ترتیب، شما به عنوان یک شهروند، با همین استدلال‌هایی که آورده‌اید می‌پذیرید که دولت برنامه و بودجه‌ی سالانه را منتشر نکند؟ آیا دلایل شما مشابه دلایل طرفداران حذف سازمان برنامه و بودجه کشور نیست؟ آیا این حرف درستی است که به دلیل محذوریت‌هایی مردم را نامحرم بدانیم؟ آیا این درست است که بگوییم "حالا که ما را انتخاب کرده‌اید به ما اعتماد کنید و کاری به کار ما نداشته باشید؟" پس فلسفه‌ی اصلی شوراها که مشارکت مردم در اداره ی امور خودشان است چه می‌شود؟
قبلا سلسله مراتب وزارت کشور شهر را اداره می‌کردند و حالا شورا هم به آن اضافه شده، در واقع شورا هم به دولت اضافه شده، پس مردم چه می‌شوند؟ می‌شود لطف کنید و مردم‌سالاری را تعریف کنید؟ در کدام کشور مردم‌سالار، مردم پس از انتخابات به خانه می‌روند تا دوره ی بعد؟ ...
می دانم این حرف‌ها را ایده‌آلیستی دانسته و پیش خودتان می‌گویید "این بابا فکر می‌کنه تو اروپا زندگی می‌کنه" اما به نظر شما برای این‌که در این زمینه به کشورهای توسعه یافته برسیم از کجا باید شروع کنیم؟
به هر حال برای تکمیل حرفم و نیز برای ثبت در تاریخ(!) قسمت بعدی مطلب را هم پست می‌کنم. لازم به ذکر است که قسمت دوم را هم قبلا نوشته بودم و تغییری در آن نداده‌ام. اگر فرمایشی بود در همان‌جا ادامه خواهم داد. خصوصا اگر با این پاسخ اجمالی و قسمت دوم مطلب قانع نشده‌اید، درباره چهار دلیلی که برای عدم انتشار برنامه و بودجه‌ی مصوب آورده‌اید مفصل‌تر خواهم نوشت.
درود بر شما
سپاس از کمش برای طرح این بحث و سپاس از آقای دهاقین برای پاسخشان.
یک نکته:از دیدگاه بنده یکی از بزرگترین دلایلی که باعث مطرح شدن این شایعه ها (حتا در بخش مدیریت امنیتی استان) می گردد نبود یک رسانه محلی است.رسانه ای که بتواند فارغ از هرگونه مرده باد و زنده باد مسایل را آن گونه که هست و نه آنگونه که برخی دوست دارند باشد،بازتاب دهد. مردم خوانسار مانند هرجایی دیگر نیاز به یک رسانه دارند تا بتوانند از تحولات شهرشان آگاهی یابند.در خلا رسانه ای هر شایعه ای ولو خنده دار اتفاق می افتد و اصلا چیز عجیبی نیست منتها در پشت این شایعات یک پیام نهفته است و آن این که جامعه نسبت به عملکرد مسوولین معترض است و چون نمی داند آن را چگونه منعکس کند و نیز تریبونی برای انعکاس آن وجود ندارد به این شیوه متوسل می گردند.حال در این میان برخی فرصت طلبان هم برای اغراض شخصی از این آب گل آلود ماهی می گیرند و به غلظت این شایعه ها می افزایند. نکته دیگر این که مردم ما شاید هنوز به طور دقیق نمی دانند وظایف شهرداری و شورای شهر چیست.از همین روست که همه حوادث شهر را با عینک شهردار همه فن حریف! می نگرند. یادمان نرود در پس هر شایعه ای یک خبر نهفته است.اگر درباره لوله های فاضلاب شایعه شکل می گیرد برای عملکرد منفی مسوولین این حوزه است که هنوز که هنوز است پاسخی منطقی برای تعطیلی کار خود به افکار عمومی ارائه نداده اند.اگر برای شهرداری شایعه می سازند برای این است که بیش از یک دهه است که مدیریت ضعیف آن در دستان یک نفر بوده و هیچ تحول خاصی در این حوزه اتفاق نیافتاده است و ...خلاصه اگر این شایعات هر از چند گاه شکل می گیرد برای این است که خبرنگاری موی دماغ مسوولی نشده و یا اگر هم شده دردسرهای آن باعث ناتمام ماندن اطلاع رسانی گردیده است.
البته در همین جا یاداور می شوم شهرداری و شورای شهر در ماه های اخیر در بخش فرهنگی اقدامات مثبتی اجام داده اند که جای سپاس فراوان دارد.


پاسخ:
البته درباره‌ی قضاوت نحوه‌ی مدیریت شهر استنادات مفصلی لازم است و خوب است به آن بپردازید.
هر کس میگوید در ادارت دولتی خلاف نمیشود دروغ می گوید.

پاسخ:
و مگر در شرکت‌های خصوصی نمی‌شود؟
شما بسیار با هوش هستید که این شایعه زیرکانه راساخته اید بقیه که عقل ندارند مثل شما برای همین شایعه هایی میسازندد که اصلا به عقل جور در نمیاد ! اخه بیچاره ها چیکار میتونن بکنند از بیکاریه اخه خوشی زده زیر دلشون! وشهر هم که به مرهمت مسولین شهر مشکلی ندارد !
با این استدلال جنابعالی در دولت واینا که تعداد زیادتری ازاز یک موضوع با خبرند چون امکان همکاریشون نیست همینجوری پاکی ودرستکاری وعدالت و.... موج میزنه !

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی