ـــــــــکُمِـشـــــــــــــــــــــــــــ

ـــــــــکُمِـشـــــــــــــــــــــــــــ

بایگانی

امروز در مملکت ما مد شده مدیرانی که دعوی مدیریت دارند، با افتخار بگویند:"در اتاق ما به روی همه باز است." انصافا راست هم می‌گویند اما ظاهرا نمی‌دانند سررسید این نوع مدیریت سال‌هاست سرآمده؛ هزار و چهارصد سال پیش پیامبر ما در مسجد می‌نشست و برای مردم درباره‌ی مسایل‌شان حرف می‌زد. مردم هم هر مشکلی داشتند همان‌جا مطرح می‌کردند. اما امروز در جامعه‌ای با این جمعیت، چنین مدیریتی جواب نمی‌دهد.
امروز به دلیل کثرت جمعیت و محدودیت فرصت مدیران، زرنگ‌ترها و متشخص‌تر‌ها و زبان‌دارترها به مدیران می‌رسند و حق‌شان(و حتی بیش از حق‌شان) را می‌گیرند اما آن حاشیه‌نشین و آن روستایی و آن کارگر بی‌سوادِ کم‌رو، بلد نیست به مدیران برسد و اگر هم برسد زبان طلبکاری اداری بلد نیست و با دو سه عذر بودجه‌ای، دست خالی برمی‌گردد.
اما راه حل این مشکل چیست؟
خیلی ساده است؛ خیلی سال پیش گوتنبرگ این مشکل را حل کرده: چاپ! بله چاپ نشریه. کاری که همین الآن هم شهرداری انجام می‌دهد، گیرم که محتوایش کامل نیست. به نظر من این نشریه که گزارش کار شهرداری است می‌تواند کامل‌تر باشد: ما نمی‌دانیم این گزارش چه‌قدر از برنامه و بودجه‌ی مصوب را پوشش می‌دهد و نمی‌دانیم چه "قرار بوده بشود" که این "شده". از طرفی کانالی برای مردم وجود ندارد که بپرسند مثلا چرا این‌جا آسفالت شده و آن‌جا نه!
در واقع ابتدا باید بودجه به صورتی کاملا جزیی در شورا تصویب شود(که احتمالا می‌شود) و سپس این بودجه‌ی مصوب، پیش از اجرا منتشر شود تا مردم بتوانند کارهای انجام شده را با مصوبات تطبیق دهند و به عنوان آخرین قدم، مسولین شورا و شهرداری در فواصل معین زمانی، در مسجد یا جایی دیگر گزارشات را توضیح داده و به سوالات مردم و خبرنگاران پاسخ دهند.
اگر فکر می‌کنید منظورم از این پست، دادن این پیشنهاد به مدیریت شهر بود سخت در اشتباهید چرا که  مطمئنم مدیران شهر ما این‌ها را می‌دانند! اما این‌که چرا چنین نمی‌کنند حرف اصلی من در این مطلب است:
دوستان عزیز، ما مو می‌بینیم و آن‌ها پیچش مو: این کار دردسر دارد!
اولین دردسر چنین کاری از بین رفتن انعطاف بودجه است. یعنی وقتی برنامه و بودجه‌ی شهر منتشر شود مردم می‌‌فهمند برنامه‌ی سالانه‌ی شهرداری چیست و آن را مطالبه خواهند کرد. مثلا امسال باید فلان کوچه آسفالت شود و فلان خیابان تعریض شود و فلان پل احداث شود و... و شهروندان ذی‌نفع هر پروژه آن را مطالبه کرده و مدیریت شهری را به چالش(بخوانید دردسر) می‌کشند.   
این مطالبه‌ها دست شهرداری و شورا را در جابجایی اولویت‌ها خواهد بست و آن‌ها را از عناصری "تصمیم‌گیر" به عناصری "مجری" تبدیل خواهد کرد.
دردسر بعدی این کار اعتبارات پروژه‌هاست. وقتی مردم ببینند برای صد متر سنگ‌چینیn  تومان هزینه پیش‌بینی شده شده بی‌درنگ خواهند گفت" من با n-x تیمن راس کران!" که شاید حرف درستی نباشد اما نیازمند توضیح و اقناع خواهد بود و باز این، یعنی دردسر!
باز هم مطلب طولانی شد و باید جمعش کنم پس در پایان خطاب به مدیران شهر عرض می‌کنم که به نظر من اگر به دلیل دردسرهای فوق از چنین کاری سرباز می‌زنید اشتباه می‌کنید! من یقین دارم دردسر این کار به نتایجش می‌ارزد.
نتیجه‌ی انتشار اطلاعات دقیق پیش از اجرا، مشارکت مردم در مدیریت شهری و اعتماد آن‌ها به مسئولان شهر و در نتیجه کمک و همراهی بیشتر در انجام پروژه‌هاست. همچنین این کار اعتماد اجتماعی، که خود نیروی مهمی در پیشبرد برنامه‌های شهری و رسیدن به زندگی سالم شهری است را ارتقاء خواهد داد.
به یاد داشته باشیم که ما دیر یا زود می‌رویم و آن‌چه می‌ماند میراثی است که برجای می‌گذاریم. چه خوب است اعضای این دوره‌ی شورا که برای اولین بار به مردم گزارش کار داده‌اند، برای اولین بار برنامه و بودجه‌ی مصوب را قبل از اجرا منتشر کنند و دوره‌های بعد را در عمل انجام شده قرار دهند. امیدوارم این کار هم مثل بسیاری دیگر از خدمات ارزنده‌ی این دوره‌ی شورا به نام ایشان ثبت شود.


۸۹/۰۲/۲۷
ــ ـکمشـــ

نظرات  (۸)

جسارتا با رد نظریه شورا=دولت محلی جدا مخالفم و اصلا این طور نیست. (اگر شهرداری را معادل می گرفتید شاید نزدیک تر بود و البته این شاید نتیجه برداشت عمومی از یکی دانستن شورا و شهرداری باشد). علی القاعده نماینده محلی دولت در شهرستانها را باید فرمانداری ها دانست و واژه هم سوی شوراها را بهتر است پارلمانهای محلی بدانیم. چرا که مجموعه دولت کارش اجرایی است و کار مجلس و شورا تصمیم گیری است گرچه در مقایسه ارتباطات بین مجلس و دولت در سطح کلان و شورا و فرمانداریها و دستگاههای اجرایی در سطح منطقه بسیار تفاوت وجود دارد. قدرت مجلس چنان است که علاوه بر تصمیم گیری و نظارت بر امور کشور می تواند رییس دولت یا هر یک از وزرای تحت امر رییس جمهور را استیضاح کند اما چنین امری در خصوص شورا وجود ندارد. بر اساس بندهای اولیه ماده 71 قانون شوراها، شورا صرفاً می تواند با مسؤولین بنا به درخواست آنها و با موافقت آنان همکاری نماید!! و خلاصه دامنه اختیارات شوراها چه به صورت تئوریک و چه در عمل محدود است. از سویی هر نماینده مجلس به راحتی می تواند در مورد تمامی مسائل مملکت اظهار نظر کند اما آیا قانون این اجازه را به شوراها داده است؟ جالب این که در مبحث بودجه شهرداری هم شورا حرف آخر را نمی زند، چرا که بر اساس قانون، ایین نامه بودجه سالانه شهرداری، توسط دولت به شهرداری ها ابلاغ می گردد و کلیه مصوبات شوراها از جمله همین بودجه سالانه در صورت تایید فرمانداریها قابل اجرا هستند!! ارزشیابی عملکرد شهردار نیز به جای شورا در اختیار فرمانداری هاست! نهادهای خدماتی که در کشورهای مدرن تحت عنوان مدیریت جامع شهری تحت نظارت شوراها هستند در ایران هر کدام مستقل و شاید به نوعی خودسر عمل می کنند(نمونه اش همین کنده کاری های بعد از اسفالت توسط اب و گاز و مخابرات و ... است که مرتبا شاهد انیم)
از سویی در رابطه با برنامه و بودجه و درآمد، منابع درامدی دولت بسیار قابل اطمینان تر است. چرا که دولت با ارائه منابع درآمدی و اخذ تصویب به مجلس دیگر خیالش راحت است که خودش اقای خودش است اما در خصوص شهرداری این طور نیست.
. بسیاری از اوقات با تغییر سیاستهای دولت برنامه های شهرداری ها به راحتی به هم می ریزد. فرضا شما تصور کنید که شهرداری در بودجه سالانه خود 200 میلیون برای آسفالت معابر در نظر می گیرد. مبنای محاسبه قیر با نرخ تنی 90 هزار تومان است. در زمان اجرا با حذف یارانه و کمیاب شدن قیر یارانه ای و عدم تحویل به هنگام قیر از طریق دولت مجبور شهرداری به خرید قیر تنی 450 هزار تومان می شود. یا مثلا احداث ساختمانی عمومی در دستور کار شما قرار می گیرد و قرار است دولت به شما وام بدهد، این وام وقتی یکسال دیرتر به شما داده می شود یعنی یکسال در این قسمت از بودجه جا می مانید.
از بحث دور نشویم . دولت قانونا موظف به انتشار لایحه بودجه برای اطلاع عموم است و حتی مذاکرات مجلس در هنگام بحث و بررسی بودجه، قانونا باید به صورت مستقیم از طریق رادیو به اطلاع عموم برسد اما چنین تکلیفی –گرچه شایسته است- بر عهده شورا نیست.
به هر حال مجددا تاکید می کنم حسابرسی بودجه و تطبیق ان با واقعیات موجود و امور انجام شده در گزارش پایانی محقق می گردد. در همین گزارش است که شهروندان می توانند آنچه که باید انجام می شده را با انچه انجام شده مقایسه کنند. چون که اولا در مصوبات بودجه سالانه جزئیات بسیاری پروژه ها آورده نمی شود. به عنوان مثال سرفصل کلی تحت عنوان آسفالت معابر و مبلغ مورد نیاز تعریف می شود و در طول سال بر اساس نیاز و اولویتهای شهرداری اجرا می شود. البته برای بعضی سرفصلها عیناً نام پروژه تعریف می شود مثلا: توسعه پارک سرچشمه که البته ریز کارهای داخل ان هم دوباره با طرح داخلی خود شهرداری پیش می رود.
البته در روند بودجه نویسی جدید دارد سعی می شود که در کنار بودجه سالانه بودجه عملیاتی با ذکر جزیئات نیز نوشته شود که فعلا مراحل آزمایشی را طی می کند که امری پسندیده به نظر می رسد.
به هر حال ضمن عرض پوزش از اطاله کلام و با درک اهمیت اطلاع رسانی به شهروندان به انحای گوناگون و طرق مختلف که اهمیت ان در دو نوشته حضرتعالی به شایستگی مورد اشاره واقع شد، در صورت تایید و موافقت سایر دوستان در شورا و عدم وجود منع قانونی، بودجه سال 89 جهت استحضار همگان منتشر خواهد شد.
آقا یگ صلواتی برسندین تا به دعوا نکشکو....

پاسخ:
پره تو چون اندی حسیده؟ بل تا اندن همودو بیخوسمین. اندی ترسالو نبه.
از بس که تو وبلاگ شما پست ها همش یه جمله ای بود،حوصله خوندن این متن زیاد رو نداشتم

پاسخ:
این صداقتت منو مرده.
ممنون از تذکرتان؛ مقایسه‌ی بین دولت و شورا سهو کلام بود. حق باشماست شورا پارلمانی محلی است و متاسفانه همان‌طور که شما فرمودید تقریبا هیچ اختیاری ندارد. در واقع منظور من از پرانتزی که در یکی از نظراتم باز کردم:(البته می‌دانم که شورا هنوز به مقام شایسته‌اش نرسیده)، همین بود که شما مفصل توضیح دادید.
در کشوری که دوهزار و پانصد سال سلطنتی بوده نهادینه شدن مردم‌سالاری بسیار زمان‌بر بوده و تدبیر می‌خواهد. در این کشور افراد قوی، مناصب را قوی می‌کنند و برعکس. یعنی اگر شورا قوی عمل کند سایر نهادها مجبور خواهند بود وزن بیشتری به آن بدهند و هر چه ضعیف‌تر باشد قسمت بیشتری از اختیاراتش را از دست خواهد داد. اما سوال این است که قدرت و ضعف شورا در چیست؟
به نظر من قسمت کمی از قدرت شورا مربوط به اتوریته‌ و قدرت چانه‌زنی اعضای آن است. نیازی به استدلال نیست که قدرت اصلی شورا ناشی از قدرت مردمی است که پشت سر آن هستند. اگر شورا بتواند پای مردم را به امور مدیریت شهر بکشاند، با قدرت بیشتری می‌تواند به وظیفه‌ی خود عمل کند.
در مورد بحث ما، وقتی شورا برنامه و بودجه‌ای دقیق و واقعی(در حد مقدورات و استانداردهای علم پیش‌بینی) را مصوب کرده و آن را به اطلاع مردم برساند، خود این انتشار، نیرویی اجتماعی برای اجرای برنامه‌ها را فراهم خواهد کرد. آن وقت است که نماینده‌ی دولت و سایر ادارات هم با دیدن مطالبه‌ی اجتماعی، تلاش بیشتری برای انجام امور خواهند داشت. و صد البته با اطلاع رسانی به موقع، مثل برگزاری کنفرانس خبری، می‌توان دلایل عدم انجام بعضی پروژه‌ها را هم برای مردم توضیح داد.
جان کلام این است که انتشار بودجه سال دردسر شورا را زیاد خواهد کرد اما گامی بلند در جهت افزایش اعتبار و وزن شورا خواهد بود و این افزایش وزن، در میان مدت، در افزایش اختیارات موثر خواهد بود. همچنین اگر این کار با هماهنگی شورای شهرهای هم‌جوار صورت گیرد، تاثیری فراتر داشته و حوزه‌های بزرگ‌تری را متاثر خواهد کرد.
و در پایان نمی‌توانم خوشحالیم را از دو پاراگراف آخر نظرتان پنهان کنم. واقعا این دو اقدام می‌توانند قدم‌های خوبی برای شروع باشد. شاید این دوسال بادآورده‌ی عمر شورا سبب خیری برای به انجام رسیدن کامل این برنامه باشد.
ممنونم که با دقت و حوصله و احساس مسئولیت، وقتتان را در این‌جا صرف می‌کنید.
هزار راه نرفته و هزار کار نکرده، من رو نا امبد می کنه از بهبود وضعیت شهر

پاسخ:
با ادای احترام به نظر شما من پیشرفت محسوسی در مدیریت و کیفیت خدمات شهر می‌بینم و فکر می کنم ندیدن این پیشرفت‌ها باعث دلسردی مسئولین و کاهش راندمان آن‌ها خواهد بود و مسلم است که شرعی هم نیست.
از این که با اطاله کلام خاطر دوستان را آزردم پوزش می طلبم. همچنین از توضیحات خوب شما بسیار سپاسگزارم. امیدوارم با استفاده از نظرات شهروندان خوب بتوانیم شهری بهتر و آبادتر داشته باشیم. امیدوارم علی آقا نیز امیدوارتر به شهرشان نگاه کنند

پاسخ:
راستش من نگران وقتی هستم که شما در شورا نباشید! فکر می‌کنم آن روز از غصه غمباد بزنم. به هر حال این که یکی از مسئولین شهر این‌جاست و با حوصله ما را می‌خواند و و ما هر چه فریاد داریم بر سر او می‌کشیم و خیالمان راحت است که حرفمان را منتقل می‌کند، نعمتی است. از صمیم قلب آرزو می‌کنم موفق باشید و مانا و پیروز.
ضمن اظهار تشکر عمیق از لطف شما. انتظار می رود با توجه به کسب تجربه سه دوره شوراها قطعا دوره بعد قوی تر از این دوره باشد.انشاا...افرادی خواهند بود که دیدگاههایی بهتر وسیعتر برای اداره شهر دارند. لذا ضمن دعوت از کلیه عزیزانی که احساس می کنند می توانند در این عرصه آنچه در طبق اخلاص دارند را عرضه کنند و حضورشان در این مسوولیت خطیر می تواند برای شهر مثمر ثمر واقع گردد، اعلام می دارم که از هیچ تلاشی برای انتقال تجربیات خود برای آشنایی بهتر این عزیزان با وظایف شوراها و بهبود امور آتی شهر دریغ نخواهم ورزید.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی