ـــــــــکُمِـشـــــــــــــــــــــــــــ

ـــــــــکُمِـشـــــــــــــــــــــــــــ

بایگانی

درک طبیعت1

۵ آبان ۱۳۹۵

من تا حالا یه نقاشی و یا عکس ندیدم که طبیعت بکر رو به تصویر کشیده باشه. کمترین دخالتی که هنرمند در طبیعت می‌کنه، انتخابه. انتخاب قسمتی از طبیعت. انتخابی که زیبایی‌ها رو برجسته و زشتی‌ها رو روتوش می‌کنه. 

هنرمند طبیعت رو تو قالب خطوط و نقاط طلایی و جهت حرکت و این قبیل اصول می‌ریزه و به مخاطب می‌ده و مخاطب خیال می‌کنه با طبیعت روبه‌رو شده. حتی تو فیلم مستند هم همه چیز طراحی و دکوپاژ داره. شاید تفاوت یه اثر ساخته شده و یه اثر مستند در این باشه که یکی کاملا ساخته‌ی بشره و دیگری انتخاب و برداشتی از اصل و در نتیجه ناقص.

موضوع بعد اینه که اثر هنری دو بعدیه اما طبیعت چند بعدی. دیدن یه اثر هنری از طبیعت، مساوی درک اون نیست. به نظرم تنها راه مواجهه با طبیعت حضور در اونه. حضوری با تمام حواس...  



۹۵/۰۸/۰۵
ــ ـکمشـــ

نظرات  (۳)

۰۸ آبان ۹۵ ، ۲۱:۲۶ سیدشهاب میرشفیعی
ما ایرانی ها کلاً وقتی وارد میشیم بجای درک طبیعت دنبال نابود کردن طبیعت هستیم و اولین کاری که می کنیم اینه که یک جای بکر طبیعت را سریع شناسائی می کنیم بعد با تمام قوا اقدام به تغییر آن نقطه بکر بنا به سلیقه خودمان می کنیم،به عبارت دیگه ما ایرانی ها کلاً عاشق نابود کردن طبیعت هستیم.
 
پاسخ:
بعضی‌از ایرانی‌ها خارج از موضوع پست نظر می‌دند و بعضی هم طبیعت رو خراب می‌کنند:)
۰۹ آبان ۹۵ ، ۲۱:۳۹ سیدشهاب میرشفیعی
چه فرقی می کنه...وقتی موضوع طبیعت باشه از هر زاویه ائی که به آن نگاه کنی داخل چارچوب هستی...!!!
مثلاً وقتی درخصوص نانوتکنولوژی مطلبی رو مطالعه می کنی می توانی در ذیل آن مطلب کامنت هائی با موضوع  نانوتکنولوژی،نان و تکنولوژی،نان ماشینی،نان بربری و سنگک،تکنولوژی،های تک و ... بگذاری چون همه این موضوعات به یک نحوی مربوط به نانوتکنولوژی هستند.!!!!!
شما هم در رابطه با طبیعت گفتی من هم در رابطه با طبیعت یک کامنتی گذاشتم...هر دوی ما به یک موضوع از دو زاویه متفاوت نگاه کردیم
هر کسی نقش رخش بیند به آب
برزگر باران و گازر آفتاب
پاسخ:
از تعداد علامتهای تعجب حدس می‌زنم ناراحت شدید. اگر اینطوره عذر می‌خوام...
بحث من انتقال حس تو اثر هنری بود. اینکه طبیعت چی هست و چه طور باید مراقبش بود بحث دیگریه به نظرم.
ما عکسی از طبیعت می‌گیریم و تابلویی از طبیعت تو اتاقمون نصب می‌کنیم به خیال اینکه طبیعت رو به خونه آوردیم در حالی که طبیعت رو فقط می‌شه تو طبیعت حس کرد. طبیعت به شیکی و باکلاسی عکسها و تابلوهای نقاشی نیست. این میتونه ما رو نسبت به طبیعت گمراه کنه و باعث می‌شه ارتباط درستی باش برقرار نکنیم...
۱۱ آبان ۹۵ ، ۰۸:۵۵ سیدشهاب میرشفیعی
کمش جان،خواهش می کنم...نه اصلاً ناراحت نشدم.
علامت تعجب و سه نقطه و سایر علامت های نوشتاری هم به نوعی جزء سبک نوشتاری من هستش.
کلاً پاسخ من جنبه طنز داشت و منظورم  دیدگاههای متفاوت نسبت به یک موضوع بودش.
یکی از نکات جالب در روابط اجتماعی امروزه این هستش که انسانهای هنگام مکالمه با هم گاهی اوقات دو موضوع مختلف رو دنبال می کنند!این موضوع تو شهرهای بزرگ خیلی عادی شده.
یک بار به مکالمه دو تا آدم گرفتار زندگی دقت کن اولی درباره قسط بانک صحبت می کنه و دومی در پاسخ اولی در مورد ترافیک و رفتار پلیس جواب میده و جالب اینکه این مکالمه بی ربط گاهی نیم ساعت هم طول می کشه.
در این مورد هم شما در مورد موضوعی خاص مطلب گذاشتید و من در مورد موضوعی بی ربط  به آن موضوع جواب دادم...
این روزها آدم ها اونقدر تو خودشون گم شدند که گاهی اوقات حرف های طرف مقابل رو درک نمی کنند...
در مورد موضوع هم باید گفت درک طبیعت فقط داخل طبیعت با لمس آن امکانپذیر هستش،برای مثال من بر اساس چند تا فیلم و عکس تصمیم گرفتم که چند روزی رو در ییلاقات تالش زندگی کنم و چون یکی از دوستان بومی آنجا بود و یک کلبه چوبی در چمنزارهای مرتفع منطقه داشت من هم از این فرصت استفاده کردم و تازه آنجا بود که متوجه شدم چقدر فیلم و عکس با واقعیت متفاوت هستش...
بله آنچه عکاس یا فیلم ساز از طبیعت می سازه قطعه ائی انتخاب شده از یک کل هستش که معمولاً جنبه هنری و محاسبه شده داره و بیانگر همه ابعاد نیست
پاسخ:
دقیقا دقیقا...
ببخشید من متوجه طنز بودن نظرت نشدم:)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی