ـــــــــکُمِـشـــــــــــــــــــــــــــ

ـــــــــکُمِـشـــــــــــــــــــــــــــ

بایگانی

درک کردن یا درک شدن؟

۱۸ مرداد ۱۳۹۶

تا اونجا که من دیدم، وقتی از «درک کردن» حرف میزنیم، منظورمون «درک شدنه». معمولا خوب میفهمیم که دیگران چه قدر ما رو درک نمیکنند اما به این توجه نمیکنیم که ما چه قدر دیگران رو درک نمیکنیم.

به نظر من درک کردن دیگری کار سختیه. شناخت دیگری اون‌طور که بتونی در شرایط مختلف حس و حالش رو درک کنی خیلی سخته و نیاز به توجه و علاقه و زمان داره. من فکر میکنم انتظار درک شدن توسط دیگران انتظار زیادیه. به نظرم بهتره به جای شکایت از درک نشدن، توقعمون رو کم کنیم و سعی کنیم دیگران رو درک کنیم.



۹۶/۰۵/۱۸
ــ ـکمشـــ

نظرات  (۲)

داشتم تحلیل مسجد جامعی رو از عکس شهید حججی میخوندم

http://www.tabnak.ir/fa/news/720931/%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%85%D8%AA%D9%81%D8%A7%D9%88%D8%AA-%D9%85%D8%B3%D8%AC%D8%AF%D8%AC%D8%A7%D9%85%D8%B9%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%B9%DA%A9%D8%B3-%D8%B4%D9%87%DB%8C%D8%AF-%D8%AD%D8%AC
%D8%AC%DB%8C

چند لحظه بعد از افسوس و بغض و غصه ، نوبت نفرت خشم و کینه شد.
زل زدم به عکس داعشیه و شرع کردم به قضاوتش
خیلی طول نکشید که یهو یاد این جمله افتادم "هیچ چیز از هیچ کس بعیدنیست"
یادم اومد که من یادم رفته به فضایی که اون داعشی توش پرورش پیدا کرده فکر کنم و زمینه ها وفشار ها و فرهنگها و محرومیت ها و سرکوبها و جهالتها
و الان از پشت مانیتور با تصور یه زندگی شبیه به خودم ، دارم لعن و نفرینش میکنم!
من نمیگم که آدما بخاطر بدی ها و سختی هایی که تو  زندگی داشتن مستحق جنایتند نه!
ولی میگم اینکه آدمای معمولی مرتکب جنایت نمیشن دلیل بر پرهیزکاری و وارسته تر بودنشون از اونا نیست.
و تا وقتی که تمام سکانسای برداشت از خودت رو لحظه های خوبیاته و برای شناخت دیگران رجوع میکنی به بدترین لحظه هاشون.این حس قربانی شدن.حس من خیلی خوبم ولی بقیه نه انقدر.همینجوری گازت میگره.
پاسخ:
دقیقا. دقیقا...
۲۴ مرداد ۹۶ ، ۲۰:۴۷ سیدشهاب میرشفیعی
دقیقاً با نظر شما موافقم
اصولاً درک شدن و درک کردن یک رابطه تعاملی دوطرفه هستش ولی اگر من درک کنم که طرف مقابل توانائی درک من رو نداره خود بخود این تفاهم بوجود میاد و درد درک نشدن کلاً از بین می ره
البته اغلب ما توقع داریم طرف مقابل، همه حالات و احساسات و عواطف ما رو همان جور که ما تجربه می کنیم تجربه کنه(یا بفهمه) و وقتی طرف مقابل نمی تونه این حالات ما رو دقیقاً بفهمه آن شخص رو به نداشتن قدرت درک متهم می کنیم
خیلی وقت ها پیش میاد که ما از چیزی یا کسی ناراحت هستیم ولی طرف مقابل در همان زمان نه تنها ناراحت نیست بلکه حتی ممکنه به دلیلی خیلی هم خوشحال باشه پس دلیلی نداره که همه بخاطر ناراحتی من گریه کنند و یا بخاطر شادی من خوشحالی کنند...البته درک این موقعیت معمولاً برای خود ما خیلی مشکله
پاسخ:
احسنت:)
دقیقا همینطوره.
اون جمله اولت هم خیلی جالب بود: اگر من درک کنم که طرف مقابل توانائی درک من رو نداره خود بخود این تفاهم بوجود میاد و درد درک نشدن کلاً از بین می ره

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی