ـــــــــکُمِـشـــــــــــــــــــــــــــ

ـــــــــکُمِـشـــــــــــــــــــــــــــ

بایگانی

لذت بصری

۱۳ دی ۱۳۹۶


پیش اومده عکسی از جایی ببینم و هوس کنم تو اون فضا باشم. به نظرم این درست نیست. لذت بصری یه چیزه و لذت حضور چیزی دیگه. ما از عکس و نقاشی لذت بصری میبریم و این ربطی به بودن یا نبودن در اون مکان نداره. ممکنه بودن تو اون مکان به اندازهای که عکس میگه لذتبخش نباشه. مثلا می‌شه از یه مکان بدبو و یا سرد و یا گرم یه عکس بسیار زیبا و لذتبخش ببینیم.

یه بار پوآرو در حالی که توی یه مزرعهی زیبا قدم میزد کفش‌هاش گلی شد و با عصبانیت گفت ما به نقاشها پول میدیم تا بیاند تو چنین جاهایی و برامون نقاشی بکشند و مجبور نباشیم خودمون بیایم و کفش‌هامون کثیف بشه.

به نظر من لذت بصری چیزیه که در یک تصویر دستکاری شده و یا حتی ساخته شده هم وجود داره. شاید گاهی اصالت تصویر و مستند بودنش چیز مهمی باشه اما برای لذت بصری این‌ها اهمیتی ندارند. یه تصویر زیبا زیباست و مهم نیست این زیبایی تو عالم واقع وجود داره یا نه. 




۹۶/۱۰/۱۳
ــ ـکمشـــ

نظرات  (۸)

۱۴ دی ۹۶ ، ۰۰:۰۲ گرافیست ارشد
واقعا به نکته ظریفی اشاره کردید ، عالیه .
پاسخ:
ممنون.
ببخشید پا تو کفش شما کردیم:)
۱۵ دی ۹۶ ، ۲۳:۱۸ گرافیست ارشد
خخخ سپاس ، این چه حرفیه ..
راستی دوست داشتید وبـلاگ ما رو هم دنبال کنید ، به درد میخوره
پاسخ:
آره واقعا به درد می‌خوره.
کار خوبی می‌کنید.
۱۷ دی ۹۶ ، ۰۰:۱۳ گرافیست ارشد
ممنون ، لطف دارید ...
پاسخ:
:)
۱۷ دی ۹۶ ، ۰۰:۲۶ برباد رفته
با عرض سلام وادب
من وبلاگ زیبا و جذاب شما را دنبال میکنم
ممنون میشوم اگر سری هم به وبلاگ من هم بزنید
درصورتیکه صلاح می دانید بعنوان دنبال کنندگان ، همدیگر را همراهی کنیم!!!
سپاس و دورد بیکران
ممنون
http://sibeseman.blog.ir/
از بعد جسمی و مادی حساب کنیم درسته
ولی تو بعد روح و ماورا ما میتونیم خودمونو تو اون فضا تجسم کنیم.البته شاید تو سیر و سلوکم تصویر بکارمون بیاد که فعلا اینجانب توش تخصصی ندارم.
کلا زیاد اهل عکس بازی نیستم
حیفم میاد لذت اون لحظه رو تباه کنم واسه گرفتن یه عکس که شاید سوختن رم و پریدن فلش وهزارتا قصه دیگه حسرتشو به دلم بزاره.

البته لذت بصری رو میشه در حوزه خیال بسط داد .اگه خیال زلزله بزاره :(
پاسخ:
امان از این خیال زلزله...
امیدوارم گذر زمان درستش کنه.

نمی‌دونم تجسم و خیال چیزی چه قدر با واقعیتش تطبیق داره. آیا ما برداشت و تصور خودمون رو تخیل می‌کنیم یا واقعیت موجود رو؟
۱۷ دی ۹۶ ، ۱۴:۲۲ شرف الدین
نکته خیلی خوبی بود. کیفورم کرد

یه مثالش برای خودم اتفاق افتاده (که البته کمی با این لذت بصری متفاوته) این بود که توی تبلیغها میدیدم که یکی توی وان حمام دراز کشیده و داره لذت میبره. اما وقتی خودم یکبار تجربه اش کردم دیدم چقدر گردن آدم درد میگیره!
 
پاسخ:
:))
فکر کنم باید متکا می‌بردی:))
بحث داره پیچیده میشه


من فکر میکنم عالم خیال انقدرا هم که قبلا فکر میکردم الکیو خیالی نیست .مخصوصا با کشفیات جدید در رابطه با حوزه خواست و دعا و قواعد تجسم و انرژی شاید بعضی از ادراکهاش واقعی باشه.
10 سال پیش کلا اون عالم سیر میکردم.جدی میگم .خیلیم زندگی قشنگتر بود :)
الان خیلی باید زور بزنم تا دقایقی بتونم برم تو رویا
مال هواس نه :(
پاسخ:
آره واقعا هوا خرابه:))

به نظرم این مسایل کاملا شخصی هستند و هر کس باید برای شخص خودش جوابی براشون پیدا کنه...

همیشه دلم خواسته جای خالق اون اثر باشم وقتی از یه تصویر لذت میبرم ، مهم نیست تصویر توی کجا گرفته شده یا نقاشی شده، مهم اون حسیه که منتقل میکنه و اون هنر خالق اون اثره.
جدیدا دارم کتاب«چشمهایش» بزرگ علوی رو میخونم . بسیار زیبا یه تابلو رو توصیف میکنه . اگر دوست داشتین بخرینش و البته بخونینش.
پاسخ:
آره دقیقا هنر خالق اثره...
سعی می‌کنم بخونمش.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی