ـــــــــکُمِـشـــــــــــــــــــــــــــ

ـــــــــکُمِـشـــــــــــــــــــــــــــ

بایگانی

شهید مطهری در کتاب حماسه‌ی حسینی فصل مفصلی را به تحریفات عاشورا اختصاص داده. چند سالی است که دوباره این موضوع داغ شده. این مطلب هم می‌گوید داستان علی‌اصغر شش ماهه و تیر سه شعبه و رقیه‌ی سه ساله و سر حسین(ع) و طفلان مسلم - به شکلی که امروزه همه می‌دانند- از تحریفات عاشوراست و با سند، داستان اصلی را توضیح داده. بنشینید و بخوانید؛ فکر کنم از دسته‌دیدن کم‌صواب‌تر نباشد.

 

 

 

۹۰/۰۹/۱۴
ــ ـکمشـــ

نظرات  (۹)

سخته پذیرش ناقض حرفی که 20 سال در گوشم گفته شده.
میخواستم بگم: از کجا معلوم این بنده خدا راست بگه؟ تو خودت رفتی منابعی که گفته رو چک کردی؟

پاسخ:
و البته از اصول تحقیق اینه که اگر کسی به جیزی شک داره خودش تحقیق کنه و اطمینان حاصل کنه.
۱۷ آذر ۹۰ ، ۱۷:۳۹ مهدی حاجی زکی
داداش بی کاری ملتو از جهل مرکب میاری بیرون؟
این یه چیکه اشکی رو هم که می ریختن خشک کردی رفت پی کارش که!!
من وقتی بعضی چیزاشو که نمیدونستم فهمیدم حس الاغی رو داشتم که تا حالا فکر میکردم اسبم جون تو !! 

پاسخ:
فکر کنم خیلی چیزها هست که وقتی بفهمیم همین حسو پیدا می‌کنیم.
اینها به نظر من شلوغ بازی های شیعه است! ننه من غریبم بازی!
اما هنوز هم محرم خوانسار را به همه ننه غریبم بازی هایش دوست دارم! اما محرمی که که همه اش 6 روز بود را دوست داشتم نه 9 روزه اش را! و نه 40 روزه اش را!

پاسخ:
فعلا اصل محرم خونسار 8 روزه شده. به نظرم خوبه؛ توی اون 6 روز همه سنگ تمام می‌ذارند و توی دو روز بعد مردم با تموم شدنش آداپته می‌شند.
قبلا این کتاب رو خوندم وتذکر دوباره ای ست که بار دیگر هم بخوانم که بسیار زیبا به تحریفات اشاره شده.و تمام شد محرم امسال هم!!!!!!!

پاسخ:
... همه چیز تموم می‌شه کی باشه بیاید سر قبر کمش...
حالا چرا قبر کمش همون چاه بس نبود! اصلا و ابدا اون جمله از مغز دست نخورده خودم بود!!!

پاسخ:
نه نه به حرف شما ربطی نداشت. بالاخره آش کشک خالمه کاریش نمی‌شه کرد. باید یه روز از چاه دربیام برم توی قبر.
خدا رو شکر که به من ربطی نداشت !!کمش جان رختشور خونه دل رو دو باره به راه ندازید شما که ظاهرا دل بزرگی دارید ما هم که حساس!!!!

پاسخ:
اصلا کی گفت دل ما بزرگه؟ دل ما از مورچه هم کوچیک‌تره.
واااااااااااااااای خدای من!
پس چرا اینهمه آدم از رقیه و علی اصغر حاجت میگرن؟
خیلی وحشتناکه!
میترسم یه روزی بیان بگن همه باورات کشکه اینم سندش!

پاسخ:
نه نترس. باور یه چیز درونیه و زیاد ربطی به مسایل بیرونی نداره. توی قبیله‌های افریقا و توی قلب اروپا و آمریکا هم مردم با باورهایی زندگی می کنند که شاید برای ما خنده‌دار باشه.
راستش قضاوت خیلی زوده.نیاز به مطالعه بیشتری هست.سیدابن طاووس نقل دیگه ای نسبت به شیخ مفید داره.سید علی ابن طاووس (ابوالقاسم رضی الدین علی بن موسی) از علمای قرن هفت هجری قمریه .ولی ملا حسین کاشفی که تو متن اومده بود مال قرن 9 هجری قمری.در ضمن نقل های سید ابن طاووس جزء مستندات تاریخیه.ولی در نقل ایشون هم ذکر شده علی اصغر به گونه ای دیگه به شهادت رسیده یعنی زمانی که امام حسین علیه السلام در حال وداع با طفل شش ماهشون پشت خیمه ها بودن تیری از جانب حرمله به گلوی این کودک میخوره.همون تیر سه شعبه معروف که در کل حادثه کربلا سه تا از اون به سه نفر میخوره.در مورد دو داستان دیگه هم همینطور.میشه دلایل و مستنداتی برای ردشون اورد که متاسفانه من اطلاعی در این زمینه ندارم.تحریف در داستان ها و وقایع تاریخی امکان پذیره ولی در این مورد و با این شدت به نظرم کمی زود قضاوت شده.و همچنین استناد به همچین تفسیر هایی "به نظر من" مسئولیت داره.

فکر کنم در مورد مذهب یه سری خط قرمز ها رو خود مذهبیون ترسیم کردند که نشه در موردش بحث کرد. همین طفلان مسلم رو علامه طباطبایی در موردش بحث کرده و برخی ها سند ارائه دادند که اصلا مسلم فرزند نداشته که این همه براش صغری کبری چیدند و یا قاسم اصلا چنان وضعی نداشته.منابع تاریخی در این رابطه خیلی تفسیرهای گوناگونی داره و چون کمتر تفسیری بی طرفانه بوده نمی شه حکم قطعی داد.چون مذهبیون اون چه به نفع خودشونه رو تفسیر و تاویل می کنند. از طرف دیگه چون متولیان مذهبی نونشون از این راه تامین می شه علاقه ای ندارند حکمی که سالها روش مانور می دادند و مردم عامه باهاش همراه بودند وسیله ای بشه برای به حاشیه رانده شدنشون.عامل اصلی همه این مقدس مابی ها و تقدس گرایی ها در مورد شخصیت های تاریخ مذهبی متولیان دین هستند که می خواند حرف اول رو بزنند.مثلا در مورد کربلا یا روز عاشورا تفاسیر زیادی وجود داره. مثلا عاشورا بر اساس تقویم تاریخی در پاییز بوده و نه در بحبحه گرمای تابستان و کربلا منطقه ای بی اب و علف نبوده که کسی از تشنگی به چنان وضعی بیافته که روضه خوان ها اون رو حکایت می کنند و حسین بن علی هم ان چنان که گفتند نبوده.می شه در این رابطه بحث کرد منتها چون فعلا حکومت دست متولیان دینی است اینها همه شده دکان این ها.خود شخص من زیاد خودم رو درگیر مباحث مذهبی نمی کنم چون باعث عقب گرد ذهن و فکر می شه

پاسخ:
با قسمتهایی از حرفتون موافقم. باید درباره مذهب با ابزار امروز تحقیق کرد و البته بی طرفانه و صرفا جهت کشف حقیقت وقایع. اما موافق نیستم که درگیر مباحث مذهبی شدن باعث عقبگرد ذهن و فکر می شه. امروز اکثریت قریب به اتفاق مردم دنیا درگیر مذهب هستند حتی تو کشورهای توسعه یافته. به نظرم باید مذهب رو شناخت و به عنوان یک خواسته عمومی بهش احترام گذاشت. حتی از اصول لیبرالیسم محض هم چنین چیزی برداشت می شه.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی