ـــــــــکُمِـشـــــــــــــــــــــــــــ

ـــــــــکُمِـشـــــــــــــــــــــــــــ

بایگانی

یادداشت وارده

۲ آذر ۱۳۹۱

مقدمه: پست قبل مایه‌ی یک دوستی تازه شد. دوستی با کسی که نمی‌دانم کیست و مهم هم نیست کیست؛ همین‎که به مسایل جامعه‌اش اهمیت داده برای من کافی است که او را دوست خودم بدانم. احساس کردم درد دارد و می‌خواهد دردش را با خوانندگان اینجا مطرح کند و راهی به حل مشکلی بجوید. پس خواهش کردم مطلبش را بنویسد و قول دادم به نام خودش منتشر کنم. خیلی زود مطلبش را نوشت و برایم فرستاد من هم الوعده وفا. امیدوارم نظرات شما هم به هدف نویسنده کمک کند. ضمنا من به خودم اجازه ندادم مطلب را ویرایش محتوایی و یا رسم‌الخطی کنم چرا که ممکن بود شکل نوشته از حالت اصلی خارج شود فقط کمی ویرایش نقطه‌گذاری و چند اصلاح کوچک انجام دادم.



سلام خواننده محترم. خیلی خوشحالم که از این طریق میتوانم ایفای نقش ذاتیم را که همان انجام وظیفه نسبت به کربلاست به منصه ظهور برسانم و امیدوارم این نیز برایم در جریده حسینی ثبت گردد.
من قصد دارم درباره جمله "اگر دین نداری، لااقل آزاده مردباش" کمی و صد البته به اندازه فهمم با یاری خداوند اظهار عقیده کنم.
چطور میشود کسیکه دین ندارد آزاده مرد باشد؟ به حسب ظاهر این تناقض است لاکن اولا معصوم(ع) به این تناقص اشاره مثبت داشته و ثانیا مصداقهای موجود(آزاده مردان) در کربلا و ادامه‌ی آن تا عصر امروز، که در خاطر ما نیز ثبت است را دیده‌ایم. پس بیایید این جمله را به چالش بکشیم تا انشاالله هم بهره ببریم و هم اینکه این بحثها برای همگان عادی شود و احیانا کسی از چالش وانماند.
وقتی حضرت در اوج گرفتاریهای نیم روز عاشورا در کربلا به فکر بیداری امت جدش میباشد یعنی "رحمانیت" و "رحیمیت" که سرلوحه‌ی حرکت نبی مکرم اسلام(ص) است. به این جمله دقت کنید. حضرت در فتح مکه میفرمایند: "الیوم یوم المرحمه"
یا ببینید وقتی شمر آن کرد که گفتنی نیست، اولین شخصیتی که به بدن بی‌سر مطهر امام رسید حضرت زینب(س) بود. ابتدا حرفی را خواهر به برادر میگوید که نشان از اوج رحیمیت این خاندانست. عرض میکند:"برادر دیدی شمر چه کرد؟ نکند از او(شمر) بگذری."
امام چون مردم را گرفتار طاغوت درون و بیرون یافتند فرمودند:"اگردین ندارید لاقل آزاده مرد باشید." این جمله یعنی اینکه بال آزاده مردی میتواند انسان را دریابد و وی را از سقوط برهاند. حربن یزید ریاحی خود اشاره دارد که دینم را طاغوتیان ربودند و ای فرزند خلف زهرا(س)، شما با این جمله دلم را ربودید و سرانجام اولین شهید کربلا یک آزاده مرد شد و حضرت بیرق با دوام اسلام را به پیشانی حر بست.
نتیجه اینکه اگر به مصداقهای دیگر در ادوار مختلف نیز نیم‌نگاهی داشته باشید مببینید که بال آزاده مردی هنرست که غالبا بشر نیز با حماسه‌ی یک آزاده مرد از دست چه جنایتکارانی رهائی یافته.
بنده الزاما آزاده مردی را صرفا در میدان جنگ نمیبینم بلکه با توجه به مشکلات موجود، ازخود گذشتگی در همه میدانها امکان دارد . عزیزان، برای اینکه هرکس در میدان دین و آزادی حماسه‌ساز باشد باید فارغ از هرگونه تمایلات فرقه‌ای و سیاسی‌نگری به جامعه کمک کند. آزادی آن پیرزنی را عشقست که تخم‌مرغ‌های موجود در خانه‌اش را به جوانان غیور وطن تقدیم میکند. امروز نباید کسی در همسایگی من و تو در رنج تهیه مایحتاج شکم خانواده، سر گرسنه به بالین گذارد. امروز نباید برای رسیدن به حقیقت، در چنگال نامحرمان اسیرمان کنند. جوانان ما سرمایه‌های آینده این مرز و بوم هستند؛ در قبالشان و برایشان آزاده مردی کنیم.


در پایان چند نکته را عرض میکنم:
1 - مسئول سایت حق ویرایش دارند
2 - ایشان حق انتشار و یا استتار دارند.
3 - منابع این دل نوشته مطالعه ،استماع سخنرانیها، و برداشت شخصی خودم میباشد از هر نقصانی قبلا عذر میخواهم.
4 - با تشکر از دوستم کمش.




۹۱/۰۹/۰۲
ــ ـکمشـــ

نظرات  (۱۲)

۰۲ آذر ۹۱ ، ۲۱:۱۵ حمید امینی
بیایید در ماه محرم زنجیر نزنیم! اما زنجیر از پای آزاد مردی باز کنیم... سینه نزنیم؛ اماسینه دردمندی را ازغم و آه پاک کنیم... اشکی نریزیم؛ اما اشک از چهره مظلومی پاک کنیم...آنوقت با افتخار بگوییم: "یاحسین" " واضح است بشر هنوز بعد از هزار و اندی سال حسین و کربلایش را نمی شناسد . حقیقت عاشورایش را درک نمی کند . حسین اگر در زمانه ما هم زندگی می کرد یاران راستینش اندک بودند . اینکه ما زیر بار ظلم می رویم و خود را می فروشیم برای من عجیب نیست . عجیب این است که ... ارزان می فروشیم .
به نظر من این مطلب برداشت خیلی قشنگی از جمله "اگردین ندارید لاقل آزاده مرد باشید" بود
این پست میگه صرفنظر از گروهبندی‌های رایج جامعه(سیاسی، دینی، هیئتی، اعتقادی و...) انسان باشیم و ازاده باشیم.
متاسفانه جامعه ما داره از هم میپاشه و خودمون هم به خودمون رحم نمیکینم. در قدیم مردم برای کمک به هم کاری به حکومت و سیاست و حتی مذهب هم نداشتند. مثلا یهودی‌ها توی خونسار راحت زندگی میکردند و یکی از پزشکان معروف خونسار پیر موسی بود.
اما امروز بعضی از خط کشی‌های گذرا مردم رو از هم دور کرده و آزادمردی رو ازشون گرفته. چشم به هم بذاریم میبینیم عمری گذشته و این خط کشی‌ها چندین بار عوض شدند... امیدوارم طوری زندگی کنیم که اون روز احساس باخت نداشته باشیم ....
"اگردین ندارید لاقل آزاده مرد باشید"

جالب بود تا به حال واقعا به این عمیقی بهش فکر نکرده بودم!
توقیرا از شما بابت ظهور نظرم در پست تشکر میکنم .از بابت اصلاح شایسته ات ممنونم . بدین ترتیب شما مرا واداشتید تا منبعد به موضوعات جوانان نیز اشاراتی داشته باشم . میخوستم به نظرات داده شده در این پست پاسخ دهم ،لاکن اجازه میخواهم چند روز دیگر انجام مرام کنم.

سلام
جالب بود-ولی تو این زمونه نه کسی دین داره نه کسی مرد هست تا بر سه به آزاد مرد!!!!!


البته به کسی هم توهین نشه ها -بغیر از شما عزیزا


یا علی
یا اینکه زبونم لال آزاده مردان دین ندارند! البته از دیدگاه بعضی ها!!
این جمله که الان خیلی مد شده : والا این کشورای غربی و اروپایی که بی دین و ایمونن کارشون درست تر از مایی که ادعای مسلمونی داریم !
فکر میکنم به این ماجرا بی ربط نباشه!
شاید وجدان کاری -اخلاق -یا همون روحیه ی آزاده بودن تو وجود یه آدمی که خودشو به دین خاصی ربط نداده پیدا بشه ولی یه نفر که ادعای مسلمونی "تاکید میکنم ادعا" میکنه با همون چند رکعت نماز بی روح و اخلاصش احساس بهشتی بودن کنه!
در حالیکه هزار تا کم فروشی و دزدی و حق و ناحق واسش شده رفتار عادی و روزمره ای که با کلاه شرعی ذره ای از وجدانشو بخاطرش آزده نمیکنه!

حکایت مسلمونی ما تو این دوره زمونه شده همون پوسته و قالب و فیگور!
چون محتوا و حقیقت خیلی بهای سنگینی داره و این روزا کسی منافع خودشو خونوادشو واسه گفتن و عمل کردن به حق به خطر نمی اندازه.
قربونش برم اون امام حسین بود که چون امام بود از جون خودشو اهل بیتش بخاطر همدست نشدن یا حتی تقیه نکردن با حاکم ظالم گذشت...
وقتی که یه چیزی رو نداری شاید نسبت به داشتنش تمایل یا یکم توجه داشته باشی ولی وقتی چیزی رو بدون زحمت بدست میاری با کفر و ناسپاسی از دستش میدی! این شرح حال مسلمونی موروثی من و توء...
آقای کمشجان در تاریخ 20/10/89پستی برای یکی از وبلاگنویسان شهر تنظیم کردی و در قسمت ارشیو نظرات (که هم موافق وهم مخالف در آن بچشم میخورد) مرا واداشت تا از جنابت تقاضائی کنم اولا نظر خودت را جویا شوم وسپس با یک پست جدید نظرات را من وتو باهم ارزیابی کنیم .

پاسخ:
آن مطلب درباره آقای دهاقین بود و نظر من همان بود که در پست نوشتم. درباره نظر خوانندگان هم زیر نظرشان پاسخ داده‌ام. شما هم اگر نظری دارید همانجا یا همینجا بفرمایید.
سلام ازهمه نظرات ارائه شده متشکرم لاکن منظور لاله ی اشک را متوجه نشدم .
کمش عزیز بزودی قصد دارم نامه ای را برای حضرت مسیح (ع)مبنی بر کمک به دینت را به چه کسانی سپرده ای را بنویسم لذا شما را مطلع کردم .امید دارم شما ودوستان ناظر با ارائه نظر مرا در این امر مهم یاری نمایید ایا مکنست با توجه به مطلب (نامه به مسیح )این نظر را در پست قرار دهی . قبلا وقلبا از هرگونه تصمیمت نهایت تشکر را دارم.حفظه اله.
پاسخ:
ضمنا اگر زحمتی نیست یه اسم دیگه پیدا کنید. من با این اسم راحت نیستم.
السلام علیک یا ابا عبداله برادر گرامی امیدوارم عزاداریتان مورد پسند حسین ابن علی واقع شده باشد وبه همه دعاهایت برسی .
من که تقریبا از حوالی شب تاسوعا بدنم چنان دچار بیمار سرماخوردگی شد که نتوانستم خوب بهره ببرم .
اما شنیدم نماز ظهر عاشورا در مسجد ابن الرضا توسط حاج اقا محمد ابن الرضا برگزار شد وطبق سنوات قبل مابین نماز به ایراد موعظه پرداختند که بسیار حائز اهمییت است (حرامخواری )به به خدا روح جدش را شاد کند اصل موضوع همه ی گرفتاریها از زمان خلافت علی تا به امروز همین قصه ی حرامخواریست .
وی به موضوعی اشاره کرده که اگر انسان آزاده به ان عمل کند نصف راه پیامبر خدا را طی کرده ونیم دیگرش با ضمانت خداوند بر عاملین به هویدا خواهد شد .
چرا زود پس کشیدی

پاسخ:
!!!؟؟
اشکالی نداره من از این ببعد بانام هویدا به پستهای شما سرمیزنم وهرجا لازم دیدم اظهار عقیده خواهم کرد (حمید خان) از بابت زحمت قبلی شما مجددا تشکر مینمایم .اجرکم عندا...
پاسخ:
از لطف شما هم ممنونم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی