ـــــــــکُمِـشـــــــــــــــــــــــــــ

ـــــــــکُمِـشـــــــــــــــــــــــــــ

بایگانی

یاس

۲۸ فروردين ۱۳۹۲
یاس‎ها گل کردند. گاهی که تو کوچه‌ها پیاده روی می‎کنم، یه حجم بنفش می‎بینم که از سر دیوار یه حیاط، سر تکون می‌ده و دلبری می‎کنه. یاس رو خیلی دوست دارم. هم بوش رو و هم رنگ و شکلش رو. خیلی لذت می‎برم دستم بگیرم و هی بو کنم.
و ته ته این لذت یه نارضایتی خیلی کوچیک هم وجود داره؛ تو دوران مدرسه، فصل یاس که می‌شد خیلی از بچه‎ها با گل یاس می‎اومدند مدرسه. یکی تو حیاط خونشون داشت، یکی تو حیاط عموش، یکی حیاط خاله‎ش، یکی حیاط بابا بزرگش و یکی هم حیاط همسایه.
هر کس حیاطی برای یاس چیدن داشت اما من هر چی می‎گشتم هیچ حیاط یاسی پیدا نمی‌کردم! یاس با من بی‎وفا بود...
اون زمانا گذشت اما به نظرم هنوز هم یاس منو دوست نداره! هیچکدوم از حیاط‎های اطرافم یاسی ندارند. اما دیروز به حیاطی رفتم که یاس داشت. چشام برق زد و چند شاخه چیدم و آوردم خونه و گذاشتم توی گلدون کوچیک روی عسلی. الآنم رایحه‌ش خونه رو پر کرده...
...
راستی همین الآن یادم افتاد حیاط یه خونه قدیمی مخروبه رو هم بلدم که یاس داره. همین روزا می‎رم سراغش...
پر یاس باشید و بنفش




۹۲/۰۱/۲۸
ــ ـکمشـــ

نظرات  (۲۶)

و باز هم دل نازک مرا آب کنید بی حد و مرز...

همیشه فصل گلهای یاس حسرت نداشتنشان را باید بکشم

چه آن زمان که خوانسار بودم و حیاط خانه ی ما گل یاس نداشت

و چه اینک که دور از وطنم

همین دیروز بود که عکس یک گل یاس را بگکراند کامپیوترم کردم


کمش جان فقط یک بار این روزها به جای من یک نفس عمیق از گلهای یاس بکش و اگر صبح زود زمانی که هنوز آفتاب نزده باشد که دیگر نگو...

پاسخ: آخی.... همدرد غریب. اعتراف میکنم دردر تو بیشتره. چشم اصلا تمام نفسهای عمیق یاسی رو برای تو میکشم.
منم عاشق بوی یاس و عطر گلهای نرگسم. انگار آدمو مست می کنند. یادش بخیر سال های اول زندگی توی یه خونه مستجر بودیم که یه یاس بزرگ داشت که بوش توی کل فضای خونه می پیچید. یه لحظه دلم یاس خواست! خدا چکارت نکنه!!!

پاسخ:
دیدی مستاجری همچین بد هم نیست. فکر کنم تو بلوار باران هم یاس دیدم. ما که جرات نداریم بکنیم ولی کسی به تو چیزی نمیگه. برو بکن.
من هم اون خونه ی قدیمی مخروبه رو خوب میشناسم
فقط خدا نکنه که با هم اونجا برسیم
چون یک کتک حسابی از من میخوری

پاسخ:

جاااااان؟؟؟
آخه من چکاره بیدم؟
تو چرا اینقدر با من نامهربونی میکنی؟
نه لینکم نکن چون دکترم گفته باید مدت مدیدی دور از نت و مبایل و.... باشم اخه تعادل روانیم بهم خورده ..اون میگه ..من که میگم هیچم نیست..فقط به چلچو نگو این مطلبو

پاسخ:
چه قدرم دوری!!!!
سلام
وجود چیزهای دوست داشتنی در اطراف انسان ، بصورت نامحسوس ولی شدید در روحیه و سلامت روانی و متعاقبا جسمی اثر مثبت داره.
نمیشه همیشه تو خونه از این گلها داشته باشید
؟ حتی گلدون طبیعی ؟

پاسخ:
دقیقا
باید یه خونه حیاط دار داشته باشم با باغچه بزرگ که مقدور نیست متاسفانه.
تو گلدون هم جواب نمیده. زود بزرگ میشه. فعلا با همین شاخه های دزدی میسازیم...
آی گفتی، حیاط یکی از اقوام مرحوم یه یاس 70ساله داره و جالبه که درخت خیلی سرحال و شاداب هر سال پر یاس می‌شه ولی خانه که چند سالیه خالیه کاملاً ویرانه شده، سقفش خراب و گچ‌هاش همه روی زمین، ولی یاس‌های بنفش و سفید همچنان دلربایی می‌کنند.

پاسخ:

نکنه اون خونه مخروبه که من گفتم همین خونه باشه!؟؟ اونم دقیقا همینطوره که گفتی.
با خوندن این مطلبتون خیلی دلم گرفت خیلی ....

پاسخ:
آخییی
نبینم دلت بگیره دوست تازه....

تا حالا این همه مرد احساساتی یه جا ندیده بودم

پاسخ:

اتفاقا مردها همشون احساساتی هستند شدید. این تربیت جنسیتی مجال بروز نمیده.
البته این به اون معنی نیست که جلوی زنها کم بیارندها. استاد نیچه فرمودند به سراغ زنها که میروید با تازیانه بروید!
آدرس بده تا بیام ببرمت یه جایی که همش یاسه.ما تو خونمون یاس هم داریم اما بچه که بودم نداشتیم.صبح به صبح میرفتم در خونه همسایمونو میزدم و اون یه شاخه بزرگ بهم می داد. هفته پیش وقتی رد شدم یه فاتحه براش خوندم. واقعا آدمو مست میکنه.مخصوصا اول صبح.
حاضرم هر کی دلش میخاد ساعت 6 صبح هرکجا که بگه بیام ببرمش. از همین تریبون اعلام میکنم.

پاسخ:
لعنت به این کمش که دست و پای منو بسته و از دوستی واقعی با آدمهای یاس دار محروم!!!!
هعیییی روزگار....
سلام
همیشه تا یاد دارم فصل گل یاس مصادف بود با روز معلم . در سال هایی که کسی قدرت خرید کادو های آنچنانی برای معلم نداشت، چیدن یه شاخه گل از همون حیاط های مذکور بهترین گزینه بود. حتی ما که یاسی توی حیاط نداشتیم بهترین راهکار، چیدن شبانه و یواشکی یاس از پارک سرچشمه بود.
و اینگونه بود که کلاس پر از عطر یاس می شد در روز معلم... .

پاسخ:
آی گفتی. حالا یادم اومد چرا اون همه یاس می‎آوردند. درسته روز معلم بود. بالاخره این آرشیو شما به درد ما هم خورد.
راستی تو تا حالا دزدی هم کردی؟ اصلا بهت نمیاد
هرکی به گل دست بزنه شاپره نیشش میزنه!

پره چونو بدآموزید کره؟
از فردا همه حمله ور گننده به بوغچا مردم!!!

مثل همیشه دیر شده بود و من با تمام سرعت، راه رفتنی میدوییدم!
یه لحظه یه عطر خواستنی جادوم کرد.چشمامو چرخوندم تا جادوگرو پیدا کنم، دیدم همون خیابونی که من همیشه توش دیرم میشه، سرش یه فضای سبز هست ، بایه گل کاری بی نظیر!!!
میدونی من چند ساله از اینجا رد میشم و تاحالا اینا منو ندیده بودن؟

پاسخ:
اما آخه مگه میشه یاسو نچید؟ و دست نگرفت؟
شرمنده!!!!
الان احساس عذاب وجدان شدید دارم....
چندتا کامنت مونده جواب که دادم میرم تو افق محو میشم....

تا حالا اینا تو رو ندیده بودند؟!:)))


همه ی گلها قشنگن حتی اگه بوی خوب هم نداشته باشند آدم دوسشون داره. ی شاگرد تو بزرگسالان داشتم فصل گل یاس کلی یاس برام میاورد. امسال یاس زودتر اومد.

پاسخ:
آره واقعا هر گلی یه بویی داره...
جالبه ها هیچکس تو خونش یاس نداره من نمیدونم اینا که هفته معلم یاس میووردند دل منو میسوزوندن کی بودن؟ ولی وقتی از خونه پدری رفتیم مامانم یه یاس تو باغچه کاشت که حالا خیلی بزرگ شده و پر گل. امسال هنوز ندیدمش آخه زود اومده امسال

پاسخ:

واقعنا.ظاهرا همه می‎دزدیدند ما خبر نداشتیم!!!
زود برگرد که غفلت موجب پشیمانی است.
۲۹ فروردين ۹۲ ، ۱۱:۵۳ مهدی حاجی زکی
آه خدای من ...
پس آن رهزن شوم؛ که یک شب سر دیوار، بنا داشت بچیند ز گل یاس حیاط و بفریباند از ان شاخه ی گل؛ دل ِدلدار تو بودی؟!!


پاسخ:
آره تقلی من بیدم. اما تیرم به سنگ خورد. دلدار رز دوست داشت. تفاهم نداشتیم خدافظی کردیم.
بوی خوب یاس
نگرانی برای اینکه تا روز معلم یاسها در بیاد حیاط یکی از پدر بزرگ ها یاس سفید اون یکی یاس بنفش یه عالمه با خواهرم می بردیم مدرسه

آخ کاش میشود بیام خوانسار چقدر دلم هوای گل یاس کرده امان از روزگار فکر کنم امسال از بوو عطر خوبش محروم باشم
اینجا تو تهران حتی اگه یاسی هم باش یاس حیاط پدر بزرگ وخوانسار نمیشه

جایی من رو هم خالی کنبد در هنگام بویدن یاس

پاسخ:
کاش تو کلاس ما بودید!!
یاسهای اونجا هم بد نیست اتفاقا یه کم عطر دود هم بد نیست. من برنج دودی دوست دارم. شاید یاس دودی هم خوب باشه.
آنروز که میمیرم به همه فرشته ها بگو بوی گل یــــاس را برایم بیاورند

پاسخ:
خدا نکنه. دور از جون. آخه اونوخت دیگه شامه کار نمیکنه. تا زنده‎ای بو بکش و تو ذهنت نگه دار...
خالی کردن تخم مرغ و پر کردنش با یاس ...
کوبوندنش به دیوار و بی محلی معلم ...
و باز هم فردا ... و انجام وظیفه ای دیگر به مدت 6 روز کاری

پاسخ:
آی شیطون
حالا کم کم میشه فهمید بچه تخسای کلاس کیا بودند.
شرح این موضوع ابتدا وناخودآگاه خواننده را میبرد به زمانهائی که در این فضاها قرار داشته البته گل یاس بسیار گلی زیباست اما نمیدانم چرا خار (محافظ)ندارد هستند گلهای زیبای که جماعت خاراهر اورا نگهبانند .شما در مورد گلی با نام ساعت اطلاعی دارید بنظرم این گل جزء گلهای عجیب الخلقه است .شاید زمانی متخصصی این نظر را بخواند واطلاع رسانی کند .ممنون یاسی دیدم که زیر پائی میگفت خوشحالم کردی که بمن توجه کردی وبه من بجای سری ،پائی زدی

پاسخ:
خیلی از گلها هستند که خار ندارند.
اطلاعی از گل ساعت ندارم. تو ویکیپدیا هم چیزی نبود.
اینجا یه چیزایی نوشته که خیلی خاص هم نیست:
http://w-biologist.persianblog.ir/post/2

ممنون
ای بابا! یگ چی داژدینا! هاما اگه از خومون جی بو بکنمین داژنده ادینه معلیم نی از کاژ بدوزو!!

پاسخ:

راسه واژه. درکدکران...
شاید
پس بهتره من گل یاس با عطر دود برا شما بفرستم شما هم یاس با عطر خوش

پاسخ:

اینم پیشنهاد خوبیه. خسته شدیم از تمیزی هوای اینجا. یه کم آلودگی هم برای بدن لازمه...
به ما هم سر بزن. ای خوساری متعصب

پاسخ:
به به رفیق تازه.
چشم حتما.
۳۱ فروردين ۹۲ ، ۰۲:۲۲ شازده کوچولو
دعا میکنم غرق باران شوی ،
چو بوی خوش یاس و ریحان شوی ...

واقعا یاد روزای معلم بخیر.از خونه خاله ام یه دسته بزرگ میچیدمو میبردم.نمیدونستم یه روز روزگار یاس رو با باغبانش ازمون میگیره ...
انگار دیروز بود.

پاسخ: آره خیلی زود گذشت...
خدا رحمتشون کنه
به شدت به گل یاس حساسیت دارم!
یعنی من یه چیز میگم شما یه چیز میشنویدا!
بوشو دوست دارم ولی پدرمو درمیاره!

پاسخ:
آخیییی
حیف
متاسفم برات
سلام

یاس؟

جملاتت ایهام دار به نظر می رسه کمش جان
که البته اگر داشته باشه بسیار قوی
و اگر هم نداشته باشه پر از بوی گل

پاسخ:
ایهام چی؟ آش چی کشک چی؟
منظورم فقط و فقط یاس بود
شیره ی گل یاس رو خیلی دوست داشتم بعد خیلی زیاد می خوردم این شد که الان یاس با من لج کرده خارم که نداره بتونه انتقام بگیره از شیوه های ممنوعه استفاده کرده بد حساسیت دارم به گل یاس از سی کیلومتریش نمی تونم بگذرم همه ی چشمه های موجود در مغزم از اشک تا آبه ... جاری میشند.و بعضا نفس تنگی هم مزید بر علت میشه.
گلم اینقدر کینه توز میشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!

پاسخ:
شیره گل یاس؟؟؟؟؟؟
مگه خوردنیه؟
پس حقته که انتقام بگیره ازت...
دیشب با دوستم توی محوطه ای راه میرفتیم که سه چهار تا درخت یاس داشت ،بوی یاس ،هوای فوق العاده وصدای آب حظمونوکامل کرده بود .دوستم گفت :اخه ببین کارای خدا رو یاس به این خوبی چرا انقدر زود تموم میشه؟گفتم تجربه های جدید زندگی بم یاد داده که گل خوب وخوشبویی مثل یاس عمره کوتاهی داره

کاش حواسم بود که زیبا گلِ لطیف زندگیم یاسه !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

پاسخ:
مهم کیفته نه کمیت
امیدوارم زیبا گل زندگیت عمرش هر قدر دوست داری باشه.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی