ـــــــــکُمِـشـــــــــــــــــــــــــــ

ـــــــــکُمِـشـــــــــــــــــــــــــــ

بایگانی

چهره‎ها

۲ مهر ۱۳۹۲
به نظر من هر کدوم از ما آدما چند چهره داریم: 

1 - چهره تنهایی و یا واقعی و خالص: این چهره شامل ذهنیات و رفتارهای درونی و خصوصی فرده. مثل طرز فکر، نحوه قضاوت، نوع نگاه به مسایل، نوع نگاه به انسان‎ها... و در حیطه عمل هم شامل رفتاریه که انسان در تنهایی داره. 

2 - چهره همسری: این چهره کمی با چهره قبل متفاوته اما متناسب با فرهنگ فرد، قرابت زیادی با اون داره و شامل رفتارهایی میشه که فرد در مواجهه و یا به همراه همسرش انجام میده. این مرحله ممکنه خیلی به چهره خالص نزدیک باشه و یا ممکنه متناسب با فرهنگ و نوع رابطه، شامل یه سری ملاحظات و خودداری‎ها باشه. 

3 - چهره خانوادگی: این چهره فاصله بیشتری از چهره خالص داره. تو این چهره فرد خودداری بیشتری داره و در نتیجه نقابش کمی ضخیم‎تره و شامل برخوردها و نوع رفتار با پدر و مادر و برادر و خواهر و فرزندان میشه. 

4 - چهره اجتماعی: این چهره هم همونطور که از اسمش پیداست چهره‎ایه که تو جامعه دیده میشه و قاعدتا شامل ملاحظات اجتماعی و عمومیه.


این تقسیم بندی نظر شخصی منه و نمی‎دونم پایه علمی داره یا نه و نمی‎دونم می‎شه چیزی بهش اضافه کرد و یا چیزی ازش کم کرد. اما برام جالبه که انسان‎ها تو هر کدوم از این چهره‎ها چه رفتاری از خودشون بروز می‎دند. کلا مرزهای رفتاری و فکری آدما تو چهره‎های مختلف برام جالبه.
مثلا نوع نشستن و خوابیدن فرد تو هر کدوم از چهره‎ها چه طوریه؟ یا نوع حرف زدن و یا حتی فیگورهای بدنی. 
یا نوع نگاه فرد به مسایل. مثلا وقتی فرد با خودش تنهاست چه نگاهی به انسان داره و وقتی در یه جلسه نظرشو می‎گه چه نگاهی. 
یا نوع رفتار فرد با همسر، فرزند و پدر و مادر، توی خونه و در حالت خصوصی چه شکلیه و در اجتماع و مقابل آدمای رودربایستی‎دار چه شکلی؟
...

به نظرم بعضی اختلافات رفتاری در چهره‎های مختلف فرد ناشی از هنجارهای اجتماعیه مثل نحوه لباس پوشیدن و آداب معاشرت و... اما بعضی اختلافات رفتاری و یا فکری ناشی از عدم انسجام روانیه. ناشی از تربیت نادرست و مشکلات ریشه‎ای روانیه. 
به نظرم داشتن انسجام روانی خیلی مهمه. این که خودمون و درونیاتمون رو با تمام محاسن و معایبش بشناسیم و بدونیم کی هستیم و تو کدوم نقطه قرار داریم و بر اساس این شناخت خودمون رو بازتربیت کنیم و روانمون رو انسجام بدیم.  معمولا اولین کسی که از عدم انسجام روانی آسیب میبنه و اذیت میشه خود فرد و در مراتب بعد نزدیکانش هستند. و چنین فردی معمولا این عدم انسجام رو در تربیت فرزندانش باز تولید می‎کنه...



۹۲/۰۷/۰۲
ــ ـکمشـــ

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی